"Virala genier" av Kaj Korkea-Aho & Ted Forsström

ISBN 978-952-333-076-4 | Förlaget M, 2017 | 207 sidor
(Zoo, 1)

Vad ska man göra för att bli känd i dagens värld?
1. Trycka röven mot ett våffeljärn.
2. Filma den brända röven.
3. Ladda upp klippet.

Skolans tuffing Justus har skapat det virala fenomenet våffling, och nu glider han omkring på skolgården bland horder av fans. Han ställer upp på selfies, tar emot ryggdunkar och fistbumpar. En del vill se ärret på hans röv.

I åttan är kampen om uppmärksamhet hård men Atlas tänker inte ge upp. Världen behöver högklassigare humor och det finns hopp: EN FLICKA SOM DOFTAR GOTT OCH ÄR SMART läser hans webcomic Zoo! Dessutom ställer han upp i skolstyrelsevalet! MÅ BÄSTE GALNING VINNA!

"Det har nu gått en dryg timma eller så sedan jag slog ihop boken, men det rycker fortfarande lite i en av skrattmusklerna vid munnen. Att finska författare är tokiga det vet vi ju redan (tänker på den ylande Paasilinna) men det här är ju så knäppt att det blir genialiskt. Efter bara några sidor in så drabbades jag att ett hysteriskt skrattanfall som gjorde att kattflickorna lämnade mig ensam i soffan. Vad var det jag skrattade åt då? Tja, i princip hela boken. Hög igenkänningsfaktor, även om jag inte är kille så har jag ju gått på högstadiet jag också även om det var länge sedan. Dråpliga situationer och väldigt dålig humor bidrog också. Och illustrationerna var många gånger mitt i prick. Ser fram emot nästa del och hoppas att den håller lika hög klass som den här."

[BBBB]

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

"Vilda djurboken - favoritdjur i svensk natur" av Martin Emtenäs

"Pokalurigt" av Andrea de La Barre de Nanteuil & Lovisa Burfitt

"Fritt fall" av Allan Johansson