"Förbannelsen" av Raymond Husac & Mona Husac

ISBN 978-91-9828600-7 | Good Girl Art, 2015 | 64 sidor
(Sagan om Isfolket - Graphic novels, 1)

Förbannelsen berättar historien om den unga Silje Arngrimsdotter som blott 17 år gammal flyr ett pestdrabbat Trondheim, 1581. I sin flykt hamnar hon i ett livsavgörande möte med en mystisk man av Isfolket. Isfolket var ättlingar till Tengel den onde som ingått en pakt med djävulen och med det sålt sina efterkommande till ondskan. de sas att de var förtappade, avlade av is och i satans tjänst, och var det någonting som skrämde Silje så var det Isfolket.

"Den här utgivningen hade jag alldeles missat, jag som ändå läst (nästan) alla 47 delarna i 'Sagan om Isfolket' av Margit Sandemo. Hoppade visst över bok tio, 'Vinterstorm', den om Villemo och Eldar Svartskogen. Tyckte den va lite sisådär.

Först var jag lite besviken på de mörka och tråkiga illustrationerna, men efter hand insåg jag att jag inte mindes så mycket av handlingen och att lusten över att få veta hur det går var starkare än att reta mig på bilderna. Dom är visserligen fortfarande inte riktigt i min smak, men helheten blev ändå positiv och jag ser fram emot att läsa det andra albumet inom kort."


[BBB]

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

"Fritt fall" av Allan Johansson

"Vilda djurboken - favoritdjur i svensk natur" av Martin Emtenäs

"Alberte och Jakob" av Cora Sandel