lördag 19 september 2015

"Ficktjuvens vän" av Bo R Holmberg

ISBN 978-91-29-69512-0 | Rabén & Sjögren, 2015 | 156 sidor
(Hittebarnet, 1)

Jag var minst. Jag var den ende som kunde krypa genom fönstergluggen. Jag ålade mig inte, tog emot mig med händerna på golvet och var snart uppe på fötter. Det var skumt därinne och det dröjde innan jag kunde se något. Hjärtat slog hårt, jag kände rädslan som en darrande klump i magen.
Jag blinkade lite förvirrat, men sedan såg jag. Det hängde torkat kött längst uppe vid taket. Och i ena hörnet stor kistan. Det var som Grels sagt. Det var den jag skulle ta ...


Han kallas Örn. Den här gången hjälper han sina äldre bröder när de stjäl. Men det går inte så bra. Bröderna tas tillfånga och förs till det vita huset i staden vid älven. Men Örn bestämmer sig. Han ska få dem fria. Till sin hjälp får han så småningom Ficktjuvarnas drottning, som också heter Marta. Men många faror hotar, inte bara från väktarna i det vita huset utan också från mannen med det blodröda ärret.

"Boken är ganska kort vilket gör att det egentligen inte finns mycket plats över för utvikningar. Ändå är boken full av folk som snabbt kommer och sen lika snabbt är borta igen. Har dessa personer något verkligt syfte, undrar jag. Kommer de att komma tillbaka i någon senare del? Och varför tar det hela boken innan läsaren får veta vem 'hittebarnet' är? Berättelsen är spännande och man sugs med i handlingen, men allt som oftast återkommer jag till frågan 'När ska de hända något viktigt?'. När jag läst klart och slår ihop boken har jag fortfarande inte fått något svar på den frågan. Etthundrafemtiosex sidor text som leder till ingenting.

Sen blir jag inte klok på det här med 'Var?' och 'När?'. Någonstans inbillar jag mig att vi befinner oss i Ångermanland där författaren har sina rötter. Där ligger också flera älvar och en del större städer där handlingen skulle kunna utspela sig.
Värre är det med tidpunkten. Är det 1900-tal? Nej, det är jag bombsäker på att det inte är. Men 1800-tal då? Nja, det känns inte heller helt rätt. Vi får ju en del ledtrådar i texten, bl.a. i hur människorna är klädda. Kragstövlar, vadmalsbyxor, kråsskjorta, svartrock, skärmmössa. För mig låter det mer som 1700-tal eller kanske ännu tidigare.
Ytterligare en ledtråd är namnet 'Grels', som var vanligt i just Ångermanland under 1600- och 1700-talen.
Nåja, det vore kul att få veta vad ni andra läsare eventuellt tror om 'Var?' och 'När?. Lämna gärna en kommentar."


[BBB]

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar