torsdag 17 september 2015

"Augustiminnen" av Sarah Lean

ISBN 978-91-32-16623-5 | B Wahlströms, 2015 | 158 sidor

Det är inte vilken historia som helst, den jag ska berätta för dig. Kom ihåg den artonde augusti. En dag hoppas jag att du ska få göra resan som jag gjorde, och få se vad jag såg.

Hannahs morfar har lovat att berätta en historia för henne, om en resa som förändrade hans liv. Men han har fått Alzheimers och kommer inte riktigt ihåg den längre, så Hannah bestämmer sig för att lista ut den på egen hand. Ledtrådarna tar henne till ön ute i bukten, och tillbaka till en ödesdiger natt i morfars barndom då andra världskriget rasade och hans mod prövades.

"Det här är en vacker och vemodig berättelse om att glömma, och om att minnas det stora. Författarens lågmälda språk talar direkt till mig och jag har inte hunnit till mer än sidan trettio någonting när jag känner den första tåren i ögonvrån. Med små ord och små gester lyckas Hannahs berättarjag skapa ett mystiskt skimmer över hela historien och det lugn som jag bär inom mig när jag läser exploderar fullständigt de sista raderna.

Det engelska originalet, 'The Forever Whale', innehöll vackra illustrationer av Gary Blythe. Undrar så varför Wahlströms valde att inte publicera dessa i sin utgåva. Det hade gjort boken ännu mera magisk."








Källa: www.sarahlean.co.uk

[BBBB]

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar