söndag 7 juni 2015

"Alberta Ensten och uppfinnarkungen" av Malin Klingenberg

ISBN 978-951-550-798-3 | Fontana media, 2014 | 122 sidor

Alberta är lagom duktig i skolan, tar lagom mycket plats och har lagom många bekanta. Men ett par enorma glasögon och en tandrad full av glitter förändrar allt.
Tor har aldrig tyckt att Alberta är bara lagom, utan snarare något alldeles extra. Han bestämmer sig för att övervinna sin blygsel och prata med henne. När hon glömmer sin börs i affären ser han sin chans och rusar efter henne. Han anar inte att han är på väg in i ett halsbrytande äventyr med ett flygande hus, en uppfinnartävling och en av de länskaste svindlarna i världen.

"Antar att jag inte är ensam när jag säger att Malin Klingenberg är ett helt okänt namn för mig i barnbokssammanhang. Trots detta har hennes texter givits ut sedan 2003 och hon har tilldelats ett flertal litterära priser. Inte konstigt för det hon skriver är riktigt bra. Konstigt är det dock att hon inte ges ut i Sverige på något av de större förlagen.

Alberta Ensten. Bara namnet får mig att dra på munnen. Samtidigt ger de mig en hint om att innehållet troligen är underhållande och kanske en aning knasigt. Och så rätt jag har. Den ena lustiga personligheten efter den andra avlöser varandra i de första kapitlen. Skurken Trynevald och rektor Avelsroth, den operatokiga familjen Bark, professor Frans och hans etthundratrettio köttbullar. Listan kan göras längre. Och för att överlista en mästerskurk som Trynevald krävs en riktigt skarp hjärna.

Missa inte den här boken. Läs den gärna högt för någon du tycker om. Det förtjänar Alberta Ensten!"


[BBBB]

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar