fredag 18 oktober 2013

"Ninas nya syster" av Marie Duedahl

ISBN 978-91-7567-006-5 | Nypon förlag, 2013 | 28 sidor

Nina är glad. I dag ska hon möta sin nya syster, Tuva. Tuva är tretton år. Det är häftigt att ha en syster som är tretton. Eller?

"Jag har själv inga syskon, varken biologiska eller såna i plast, men jag kan tänka mig hur det är att se upp till någon som är lite äldre. Man vill ju göra samma saker som den personen, se ut som den personen, etc. Lite som sången i Djungelboken: ”Jag vill ju va som du, jag vill se ut som du, gå som du ...”. Precis så är det för Nina. Hon vill vara som Tuva, men Tuva vill inte alls ha något att göra med Nina. Boken beskriver på att fint och personligt sätt hur missämjan mellan Nina och Tuva först urartar för att sedan få ett lyckligt slut."

[BBB]

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar