"Det osynliga godiset" av Amanda Hellberg

ISBN 978-91-638-7474-1 | Bonnier Carlsen, 2013 | 69 sidor
(Villa Månskugga, 1)

Swisch! Det viner till i höstluften. Det är farmor som kommer farande, och hon har med sig mer godis än syskonen Skrämsson någonsin sett: Slemsniglar, harlortar och lakritsspindlar. Äckligt gott. Men – katastrof! Godiset försvinner spårlöst mitt i natten. Har Farbror Knota, skelettet i moraklockan, något med saken att göra? Eller mamma, galen uppfinnare som hon är? Döljer tvillingarna något? Vad gömmer pappa i sitt stora skåp i källaren? Har Lilleman, alligatorn i badkaret, sett något misstänkt? Och vad viskar Blå Frun om där hon spökar omkring på övervåningen? Det är bara Hedvig som kan lista ut hur det hela har gått till ...

"Blev riktigt nyfiken när jag såg att skräckens mästarinna Amanda Hellberg skrivit en barnbok, men det är nog så att hon ska hålla sig till att skriva romaner för ungdom och vuxna för det här var verkligen sorgligt tamt och trist. Berättelsen är varken spännande, rolig eller särskilt underhållande, och jag är inte ens säker på att jag verkligen förstod upplösningen. Trots att jag läst boken två gånger. Hur ska då barnen förstå innebörden av boken? Nja ...

Ska vänta med att såga författarens barnbokskarriär helt innan jag läst del två som kommer i juni 2014, men det bådar tyvärr inte gott."


[BB]

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

"Tidslinjer över världshistorien - Från stenåldern till 2000-talet" av Jane Chisholm

"Vilda djurboken - favoritdjur i svensk natur" av Martin Emtenäs

"Pokalurigt" av Andrea de La Barre de Nanteuil & Lovisa Burfitt