Hur kommer det sig att 99% av alla män ...

Den här diskussionen är egentligen inget ämne för bloggen, men något jag tänkt och retat mig på länge. Och när det dyker upp en bild av fenomenet på baksidan av en alldeles nyutkommen (barn-)bok tar jag mig ändå friheten att skriva några rader (det är ju trots allt min blogg).

Hur kommer det sig egentligen att 99% av alla män sitter och skrevar med benen så brett isär att dom måste höftledsoperera sig innan dom ens fyllt 30? Är det för att skryta om sina tillgångar? Eller kanske visa sin makt genom att breda ut sig?

Det är i alla fall INTE på grund av sin anatomi som dom måste sitta på det här sättet säger min manlige läkarvän. Om det vore så finns det ju i så fall andra saker som män inte heller borde kunna göra. Cykla till exempel.

Att visa sin makt genom att ta stor plats är ju i och för sig inget nytt, men är det inte ett lite förlegat synsätt i dagens samhälle där så många lider av fetma. En fet person har verkligen INGEN makt över huvud taget utan klassas snarare som dum i huvudet.

Så snälla någon (gärna en skrevande man) förklara för mig ... Varför?

Kommentarer

  1. I samband med just bilden på boken kan man ju fråga sig varför alla kvinnor måste ta så liten plats med benen. Varför kan inte de breda ut sig lite?

    SvaraRadera
    Svar
    1. När jag sätter mig på t.ex. bussen blir det automatiskt så att jag sätter mig med benen ihop och sedan ställer min handväska i knät. Kan det vara därför som vi kvinnor inte breder ut oss? För att vi nästan alltid har något att bära på. En väska, en kasse, ett barn … Jag har i alla fall börjat att, rent demonstrativt, sätta mig bredbent både bredvid män och kvinnor. Reaktionen är delad. Kvinnorna försöker göra sig ännu mindre medan männen skrevar än mer. Intressant, men föga förvånande. Så min uppmaning till alla kvinnor är TA MER PLATS!

      Radera
  2. Kanske beroende på bögskräcken? Osäkra män är ju rädda för att bli anklagade för att vara bögar. Män i allmänhet (inte alla såklart) och osäkra män i synnerhet m.a.o. Kanske är det de osäkra männen som vill bevisa att de är hetero? Det är ju en mansrädsla, rädslan för att verka feminin.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kär(-a/e) anonym. Gissar utifrån ditt inlägg att du är en kvinna, men det är som sagt bara en gissning och skulle jag ha fel ber jag om ursäkt.

      Menar du alltså att 99% av alla hetromän skulle vara så osäkra på sin egen sexualitet att de därför måste framhäva sitt kön genom att sitta bredbent? Tja, så är det kanske. Efter att ha sett ett tv-program i veckan som handlade om kläder som utstrålar makt är jag nog faktiskt beredd att hålla med. I alla fall till viss del. I programmet sades slipsen vara ett sätt för män att visa makt eftersom slipsens spets pekar ner mot mannens kön. Slipsen skulle alltså vara en vägvisare till mannens maktcentrum. Men är det i så fall inte samma med det kvinnliga könet? I hur många årtusenden som helst har kvinnor världen över utövat sin makt på män genom sex. Och om man får tro forskarna så är prostitution världens äldsta yrke. Det kvinnliga könet har kanske en mer sofistikerad sorts makt, såsom makt över födelsen och livet?

      I alla fall, om makten nu sitter i könet blir mitt svar även här att vi kvinnor måste ta lite mer plats och visa upp vårt kön med stolthet. Inte snippan alltså, utan att vi är kvinnor.

      Radera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

"Alberte och Jakob" av Cora Sandel

"Fritt fall" av Allan Johansson

"Vilda djurboken - favoritdjur i svensk natur" av Martin Emtenäs