tisdag 16 juli 2013

"Svarta sekunder" av Britt Engdal

ISBN 978-91-7299-541-3 | Opal, 2012 | 80 sidor

En lättläst berättelse ur två perspektiv, Eriks och Magdalenas. När Magdalena flyttar till orten och börjar i en klass över Erik, känner han en stark dragning till henne. Han blir snart kär i henne. Det blir tydligt att Magdalena bär på en hemlighet, hon vet något som inte Erik vet. Efter en dramatisk natt får Erik på ett ovanligt sätt veta Magdalenas hemligeht.

"Vem var den där tjejen jag mötte på stranden? Magdalena som gungade som en liten barnunge, Magdalena med fräknar på näsan, och glittrande ring i örat. Visst blev jag kär i henne. Kunde inte annat. Vad var det som hände sen? Vart tog hon vägen? Det kunde inte vara sant! Hon var borta."

"Jag har hela tiden en klump i magen medan jag läser, för jag vet att något inte är som det ska och att något hemskt kommer att hända. Frågan är bara vad? Och när?
Eriks berättelse andas förälskelse, medan Magdalenas mer är ett torrt konstaterande att det aldrig kan bli dom två. Hon vet något som inte han vet ... Det här är en spännande och suggestiv berättelse om hemligheter, förbjuden kärlek och ond bråd död."


[BBB]

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar