måndag 17 juni 2013

"Kommandokusinerna" av Staffan Hedberg & Carolina Ståhlberg

ISBN 978-91-87001-49-9 | Idus, 2013 | 78 sidor

Det var äntligen sommarlov! Som jag hade längtat till Sommarön alla skoldagar i vintras, och nu är vi på väg! Jag ska bada varje dag, hur kallt eller regnigt det än är. När vi kom fram berättade min kusin Simon att brottslingar härjade fritt på ön. Vi bestämde oss för att bilda en specialstyrka för att ta hand om dom. Vi blev Kommandokusinerna. Men skulle vi våga ta oss igenom Olafs klyfta, där vidunder med fjälliga ormkroppar och vridna horn lurade i mörkret? Och skulle vi lyckas ta tillbaks vår morbrors båt, och på så sätt få frikort på glassbaren hela sommaren? Och hur kunde jag bli inblandad i talangtävlingen Sjöstjärnan? Och vem kunde egentligen vinna över favorittippade Stockholmstjejen?

"Nja, baksidetexten lovade gott men tyvärr höll inte berättelsen eller intrigen hela vägen. Vissa delar av boken är faktiskt riktigt bra, men det är bottennappen man kommer ihåg. T.ex. vem skulle utlysa en belöning på 'tvåtusen kronor [och] ett frikort på nya klassbaren hela sommaren' till den som hittade en motorbåt som var 'alldeles ny och svindyr'. Visst, det är en bok för barn, men knappast inom fantasygenren. Tror inte det blir nån mer bok i den här serien för min del."

[BB]

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar