"Tjejen som inte sa ett ord" av Kjell E. Genberg

ISBN 978-91-86081-67-6 | Wela Förlag, 2013 | ca 48 sidor

Finns bara som e-bok.

Daniel är en vanlig kille på snart femton som gillar tyngdlyftning och snabba bilar. Han flyttar motvilligt med familjen till en liten by några mil norr om Gävle. I skolan träffar han Pernilla, som inte svarar på lärarens frågor och som resten av klassen tycks ignorera. Daniel tjuvlånar sin brorsas bil och försöker skjutsa den tystlåtna flickan hem på en igensnöad skogsstig. Han får en puss på kinden för besväret, men hon säger inte ett ord. Och varför har hon så tunna kläder på sig?

"Jag känner mig nästan lite arg redan innan jag börjat läsa. För visst är det inte så svårt att lista ut vad det är för ”fel” på Pernilla bara genom att läsa baksidetexten. Varför läste jag den då? Tja, alltid lär man sig något. Men i det här fallet var det nog minimalt måste jag erkänna. Den är varken särskilt bra skriven och fokus på berättelsen är inte Daniels relation till Pernilla utan mer om hur hans familj flyttar från Stockholm och hur han hela tiden vill ut och klöra med brorsans bil. Tyvärr blir min helhetsuppfattning om boken inget vidare och om man vill läsa spännande lättläst finns det massor av andra böcker som är mycket bättre än den här."

[BB]

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

"Fritt fall" av Allan Johansson

"Vilda djurboken - favoritdjur i svensk natur" av Martin Emtenäs

"Alberte och Jakob" av Cora Sandel