"Rosas buss" av Fabrizio Silei & Maurizio A. C. Quarello

ISBN 978-91-86391-15-7 | Alvina förlag, 2013 | 40 sidor

På museet som Ben och hans morfar besöker står en gammal buss. Ben kan först inte förstå varför den är så speciell. Men så börjar den gamle mannen berätta om en tid när rasism var en del av vardagen, och om en kvinna som bestämde sig för att inte längre acceptera det. En kvinna som står emot trycket från omgivningen. En kvinna som vågade säga ”NEJ!”.

Med sitt mod och sin beslutsamhet ändrade Rosa Parks historiens gång. När hon vägrade lämna sin plats i bussen till en vit passagerare, blev det startpunkten för den amerikanska medborgarrättsrörelsen. Hennes historia är en berättelse om hur civilkurage kan förändra världen.

"Alla känner väl till den svarta kvinnan i USA som på 1950-talet vägrade lämna sin plats på bussen till en vit man. Det gjorde även jag, men inte förrän helt nyligen lärde jag mig hennes namn – Rosa Parks. Namnet får mig att tänka på en rosen trädgård och vilken frihet det är att vandra runt i densamma.

Boken då. Ja, den känns väl genomtänkt, lagom lång och fångar på ett intressant sätt mystiken kring Rosa Parks. Personligen tror jag det är bra att på det här lite lättsamma formatet i stil med en bilderbok framföra ett så allvarligt budskap som det här faktiskt handlar om. Barnen har säkerligen lättare att ta till sig den här informationen än ur en fullsmockad faktabok om Usa’s historia. Dessutom är illustrationerna ett bra komplement till den korta texten. Jag gillar i alla fall det här och min förhoppning är att eleverna också kommer att göra det."


[BBBB]

Kommentarer

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

"Alberte och Jakob" av Cora Sandel

"Fritt fall" av Allan Johansson

"Vilda djurboken - favoritdjur i svensk natur" av Martin Emtenäs