onsdag 17 april 2013

"Pinans 5 furstar" (del 1-3) av James Lovegrove


Fem demoner. En kämpe. ingen andra chans. Tom Yamada måste bekämpa de demoniska Pino­furstarna i en serie dueller som kallas Mästerskapet – och hela världens öde ligger i vågskålen. I den första duellen ställs Tom inför Bergets furste. Tre meter lång, tre ögon och skrämmande stark ... (ISBN 978-91-86579-28-9 | Argasso, 2011 | 105 sidor) I den andra duellen ställs Tom inför Tomhetens furste. Mörkrets herre – med en själ lika svart som den rustning han bär ... (ISBN 978-91-86579-41-8 | Argasso, 2012 | 120 sidor) I den tredje duellen möter Tom Tårarnas furste – snabb som ett blixtnedslag och dubbelt så farlig. Men innan dess måste han besegra sin kusin Mai, som vill ta hans plats som ätten Yamadas kämpe ... (ISBN 978-91-86579-50-0 | Argasso, 2012 | 142 sidor)

"Som f.d. utövare av aikido och en ganska nördig material arts filmfantast kändes det här som en given bokserie för mig. Den första boken börjar lite trevande, vi får lära känna Tom, hans mamma Jane och tränaren Dragon, samt en del bakom det s.k. Mästerskapet. I bok två är det däremot action från första till sista sidan. Handlingen börjar ta sig och man känner nu igen huvudkaraktärerna och vad de står för. Vi får också läsa mer om legenden. Boken avslutas med en grym cliffhanger, så det var tur att jag hade del tre tillhands så att jag kunde fortsätta läsa direkt. Del tre inleder i samma tempo som del två, vi lär oss lite mer om släkten Yamada och avslutar med ännu en våldsam och blodig duell.

Det jag gillar bäst med bäckerna är att de verkligen är full fart nästan hela tiden, man hinner inte tänka på något annat än att läsa och vända blad. Precis en sådan bok som jag behöver nu när jag håller på och tränar. Det sämsta är våldet och blodet, inte för min egen del utan för de lite yngre läsarna. Men utan de ingredienserna skulle böckerna inte alls va lika bra. Så om man tipsar om böckerna till yngre är det viktigt att tipsa till 'rätt' person."


[BBB/BBBB]

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar