"Knacka tre gånger och andra spökhistorier" av Martin Svensson

ISBN 978-91-86289-73-7 | Känguru, 2012 | 88 sidor

Det här är boken för alla barn som gillar spännande berättelser med knasiga situationer och det där läskiga som kan dyka upp precis när man minst väntar sig det.

I ”Svarta madam” är det två pojkar som leker en kuslig lek där fantasi blir verklighet. Och i ”Klocktornet” får vi följa ett syskonpar på deras promenad hem. Trots att det börjat mörkna bestämmer de sig för att gå över kyrkogården. I titelberättelsen ”Knacka tre gånger” får en mobbad flicka hjälp av någon som levde för länge sedan. Och ”Rocio” handlar om en pojke som blir kär i den han är mest rädd för.

"Martin Svensson är för mig synonymt med den intelligensbefriade schlagern "(Du är så) Yeah Yeah Wow Wow" från 1999. Men efter att ha läst hans moderna spökhistorier får jag nog ändå erkänna att flickidolen har växt upp och blivit vuxen. Såklart är det lite skillnad på de sju berättelserna i boken, framför allt i tempo och hur väl de är sammansatta men också i graden av kuslighet. 'Svarta Madam' och 'Gubben på byrån' fick båda mig att andas lite snabbare och hade de varit natt eller i alla fall mörkt ute hade jag säkerligen tittat mig över axeln ett par extra gånger.

Enligt förlaget riktar sig boken till 6-9-åringar, men jag tror inte att åldern är det viktigaste här utan hur lättskrämd du är. Jag är ju känd som en riktig hare så mig passade den alldeles ypperligt."


[BBB]

Kommentarer

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

"Tidslinjer över världshistorien - Från stenåldern till 2000-talet" av Jane Chisholm

"Vilda djurboken - favoritdjur i svensk natur" av Martin Emtenäs

"Pokalurigt" av Andrea de La Barre de Nanteuil & Lovisa Burfitt