"Elivågors väktare" av Sylvain Runberg & Boris Talijancic

ISBN 978-91-86783-06-8 | Albumförlaget, 2011 | 56 sidor
(Hammerfall, 3)

Björn närmar sig målet för färden: Ulf den Vites territorier dit Karl den Store och Rom sänt honom för att återta den heliga reliken. Men på vägen dit konfronteras han med Elivågors väktare, jättar allierade med lokala klaner ... De båda bröderna Harald och Hermund har lyckats fly från skanjernas kung Grimnir. Men vilka chanser har de att befria Haralds maka från den hänsynslöse Björn den Sköne. Så vida de inte får "gudomligt" beskydd... ?

"Det var över två år sedan jag läste 'Skuggorna i Svartalvhem' och snart tre år sedan jag senast höll 'Ormens lidande' i min hand, så det behövdes en genomläsning av dessa två innan jag kunde ge mig på den tredje delen med någon som helst behållning. Vet inte heller på vilket konstigt humör jag var då jag läste tvåan, för nu kändes den inte alls rörig och jag behövde definitivt inte läsa den två gånger för att hänga med i handlingen. Jag var kanske bara inte 'in the mood' den gången.

Nu börjar historien verkligen hetta till ordentligt. Alla är mer eller mindre paranoida och ser fiender överallt, visserligen oftast helt berättigat, och de gör allt för att motarbeta varandra. Rävspel och intriger tillhörde vardagen under vikingatiden, där endast den starkaste överlevde. Den stora frågan här är vem som är starkast? Harald och Hermund? Björn den Sköne? Grimnir? Ulf den Vite? Lia och Idun? Eller Karl den Store? Den spännande upplösningen är bara ett album bort."


[BBBB]

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

"Tidslinjer över världshistorien - Från stenåldern till 2000-talet" av Jane Chisholm

"Vilda djurboken - favoritdjur i svensk natur" av Martin Emtenäs

"Pokalurigt" av Andrea de La Barre de Nanteuil & Lovisa Burfitt