Jag har blivit utmanad ...

Jag har blivit utmanad av I min bokhylla från A till Ö.

Regler:
- Svara på mina 11 frågor
- Skapa 11 nya frågor
- Utmana 11 bloggar


1. Vilken av de första böckerna du någonsin läste själv minns du bäst?
Eftersom jag har "en släng av dyslexi" hade jag enorma problem att läsa själv när jag var liten, men en av de första böckerna jag läste själv var "När jag red Baloo" av Christine Pullein-Thompson. Minns ingenting av handlingen trots att jag höll på med boken i nästan 2 år.

2. Om du endast fick läsa en bok resterande av ditt liv, vilken skulle det då vara?
Bibeln ... Först och främst eftersom jag ännu inte läst mer än valda delar av den, men också för att den sägs vara både spännande och romantisk. Precis som en bestsäljare ska vara ...

3. Vilken bok önskar du att det gjordes film av?
Oj det finns så många bra böcker som jag skulle vilja se på film, men dessvärre blir filmerna aldrig lika bra som böckerna ...

4. Har du någonsin läst en bok som påverkat dig så att du sen inte vågar släcka lampan när du ska sova?
Ja, det händer ofta eftersom jag är extremt mörkrädd och lättskrämd ...

5. Läser du när du sitter på toaletten?
Nej, inte böcker i alla fall ... möjligen nått på mobilen.

6. Har du någonsin sagt nej till en persons frågan om att träffas med anledningen att du vill stanna hemma och läsa?
Ja, det har hänt, men jag kan inte minnas vilka böcker det handlade om ...

7. Vilken bok eller bokserie önskar du, stod i din bokhylla?
Svårt att säga ... Jag lånar ju hellre mina böcker än köper dom eftersom jag vet att dom böckerna som står i min bokhylla tyvärr oftast förblir olästa ...

8. Läser du en bok som ”alla” andra har läst för att du vill eller känner för att du måste?
Det beror på ... oftast är jag nog såpass grinig att jag inte läser den alls. Har t.ex. inte läst "Millennium", "Twilight", "Hungerspelen" ...

9. Vad fick dig att starta en bokblogg?
Först var det meningen att det bara skulle vara en hjälp för mig själv att komma ihåg vilka böcker ja läst, men sen tänkte jag att varför inte förena nytta med nöje och låta andra ta del av mina minnesanteckningar. Och så var bloggen född ...

10. Har du någonsin läst en bok du trott skulle vara jätte dålig men i själva verket var jätte bra?
Har svårt att engagera mig i böcker jag inte känner mig dragen till, men vi läste faktiskt Cora Sandels "Alberte och Jakob" i Läsecirkeln för ett tag sedan och den var jag inte direkt förtjust i att jag skulle behöva läsa. Men den var faktiskt helt okej ...

11. Vilken bok har det finaste covern enligt dig?
Jag som jobbar med böcker borde kanske ha hur lätt som helst att svara på den här frågan, men jag kan faktiskt inte det. Ser ju fina bokomslag varje dag och det går verkligen inte att säga vilket som är det finaste ...


Mina frågor:
1. Köper du dina böcker eller lånar du dom hellre på biblioteket?
2. Vilken är din favoritgenre?
3. Om du var en barnboksfigur, vem skulle du vara då?
4. Hur ofta läser du något som någon annan tipsat om?
5. Var läser du helst? T.ex. sängen, soffan, bussen ...
6. Du får en bok i present som du inte alls vill läsa. Läser du den ändå för att inte såra den du fick den av eller vad gör du?
7. Hur har du organiserat böckerna i din bokhylla?
8. Läser du böcker på andra språk?
9. Om du skulle skriva en bok, vad skulle den då handla om?
10. Brukar du beställa recensionsexemplar av nya böcker?
11. Vilket är ditt favoritförlag?


Jag utmanar:
Eftersom jag varit borta från bloggscenen sedan septenber 2011 har jag ingen aning om vilka som redan blivit utmanade så därför får det bli ett allmänt upprop till alla som är intresserade. Glöm inte att lämna en kommentar men en direktlänk till ditt blogginlägg så jag hittar dina svar.

Kommentarer

  1. http://bokrecensionernu.blogspot.se/2012/05/11-fragor.html

    :)

    SvaraRadera
  2. Kul att få läsa dina svar =)

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

"Alberte och Jakob" av Cora Sandel

"Fritt fall" av Allan Johansson

"Vilda djurboken - favoritdjur i svensk natur" av Martin Emtenäs