\,,/ The big 4 \,,/

© Måns Langhjelm

Gårdagens spelning på Ullevi då “the big 4” – Anthrax, Megadeth, Slayer och Metallica – släppte loss var helt gudomligt bra. Megadeth något sämre än vad jag hoppats på och Slayer, som i vanliga fall inte är en av mina favoriter, gick verkligen rakt genom tv:n. Nu såhär i efterhand ångrar jag ju såklart att jag inte länsade madrassen på alla mina besparingar och köpte mig en biljett, men det är ju alltid lätt att vara efterklok. Och det var ju egentligen mest Metallica jag ville se och jag såg dom nog trots allt bättre på tv:n än live.

Vilket ös det blev sen då! I två timmar. Jösses. Det bjöds på många härliga gamla klassiker, men även en och annan lite nyare låt. Här är gårdagskvällens setlist:

  • The Ecstasy of Gold (en Ennio Morricone-låt som spelades strax före bandet äntrade scenen)
  • Hit the Lights
  • Master of Puppets
  • The Shortest Straw
  • Seek & Destroy
  • Welcome Home (Sanitarium)
  • Ride the Lightning
  • The Memory Remains
  • All Nightmare Long
  • Sad But True
  • - bassolo: Robert Trujillo -
  • The Call of Ktulu
  • One (med en spektakulär pyroteknikshow)
  • For Whom the Bell Tolls
  • Blackened
  • - gitarrsolo: Kirk Hammet -
  • Fade to Black
  • Enter Sandman
Extranummer:
  • Am I Evil?
  • Damage Inc.
  • Creeping Death

Jag har fortfarande inte riktigt förlikat mig med tönten Robert Trujillo på bas trots att han spelat i bandet i åtta år. Dessutom hade han mage igår att spela ett helt värdelöst intro till "For Whom the Bell Tolls". Skäms! Nä, tacka vet jag Jason Newsted, den grabben kunde traktera en bas så att man fick ståpäls över hela kroppen (Cliff Burton var redan ute ur bilden då jag blev Metallica-frälst).

Kirk Hammet ser inte ut att ha åldrats många år på de 30 som bandet funnits till. Han är fortfarande den klart fräschaste i Metallica trots att det är han som kommer att fylla 50 först.

Ett riktigt underhållande extranummer blev det då alla banden kom upp på scenen och drog av den gamla Diamond Head-låten "Am I evil?". Jag är inte säker på om Kerry King och Tom Araya från Slayer deltog i jammet, men nog var det deras trummis som iförd röd byggarbetarhjälm dunkade på där i bakgrunden? Till och med Dave Mustaine mjuknade något då han fick ställa sig framför micken, han som tidigare under Megadeth’s spelning såg ut att ha ätit ättiksgurka. Det var också Megadeth’s Chris Broderick som fick äran att riva av det häftiga "gitarrsolot".

Underbart är kort brukar det ju heta och de dryga sex timmar som SVT direktsände gick tyvärr alldeles för fort ... :(

---

Läs också G-P’s utsände Daniel Claeson’s minut-för-minut-rapportering. Ger garanterat ett och annat gott skratt!

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

"Fritt fall" av Allan Johansson

"Vilda djurboken - favoritdjur i svensk natur" av Martin Emtenäs

"Alberte och Jakob" av Cora Sandel