onsdag 4 maj 2011

"Mysteriet på Père-Lachaise" av Claude Izner

ISBN 978-91-7355-161-8 | Kabusa böcker, 2011 | 271 sidor
(Victor Legris, 2)

En regntung vårkväll 1890 besöker den sörjande änkan Odette de Valois sin mans gravkapell på Père Lachaise-kyrkogården. Hon har sällskap av sitt vidskepliga hembiträde Denise som blir utom sig av förtvivlan när Odette försvinner spårlöst i kyrkogårdens halvmörker. Hon ser ingen annan utväg än att söka hjälp hos sin matmors före detta älskare, bokhandlaren Victor Legris. När den hängivne hobbydetektiven Legris undersöker det mystiska försvinnandet blir han strax uppslukad av ett nytt mordmysterium. Jakten på gåtans lösning leder den romantiske Legris in i en rökelsedoftande värld av skimrande spåkulor och tunga teaterridåer, och ju närmare han kommer mördaren, desto större blir hotet mot honom själv och mot dem han håller kär.

Läs mer på www.claudeizner.free.fr

"Det sägs ju att det är svårt att skriva en bra uppföljare till en debutsuccé, men det tycker jag verkligen att systrarna ”Izner” lyckats med. Över förväntan faktiskt. Och nästan på gränsen till bättre än debuten. Jag har (ännu) inte besökt Paris och vet inte om jag är så intresserad av den moderna staden, utan hade hellre förflyttat mig tillbaka till 1890-talet om det hade gått. För det känns lite som att man måste ha besökt Paris för att förstå charmen och mystiken i berättelsen. Idag är alla storstäder mer eller mindre lika, men för 120 år sedan var varje stad unik. Kanske bara något jag inbillar mig ...

Victor Legris är i alla fall fortfarande en mycket orolig själ och alldeles för nyfiken för sitt eget bästa. I den förra boken löste han mordfall tillsammans med sin adoptivfar Kenji Mori, nu tar Victor sitt unga bokhandelsbiträde Jojo till hjälp. Och trots sin ringa ålder är Jojo många gånger smartare än självaste bokhandlaren. Persongalleriet är glesare den här gången, men tyvärr lika ytligt, och med lite tankeverksamhet är det inte heller så svårt att (ganska tidigt) lista ut vem som är mördaren. Men jag gillar personerna, miljöerna och språket, och romanen är faktiskt både spännande och underhållande. Läs, mys och tyck om!"


[BBBB]

1 kommentar: