torsdag 26 maj 2011

"Kvinnan i rummet" av Jussi Adler-Olsen

ISBN 978-91-7002-891-5 | Bra Böcker, 2011 | 349 sidor
(Avdelning Q, 1)

En vacker vinterdag 2002 försvinner den unga och lovande politikern Merete Lynggaard spårlöst. Medierna kastar sig över fallet och börjar spekulera vilt om allt ifrån självmord och mord till kidnappning och frivilligt försvinnande. Polisen inleder snart en stor utredning men den blir resultatlös. Merete är som uppslukad av jorden. Samtidigt är kriminalinspektör Carl Mørck tillbaka på jobbet efter en traumatisk händelse där han och två kollegor blivit nedskjutna. Ena kollegan dog och den andre är förlamad. Carl är fysiskt oskadd men plågas av djupa skuldkänslor gentemot sina kollegor. När Carl Mørck så småningom får ansvaret för utredningen av Merete Lynggaards försvinnande börjar det hända saker. Snart är Mørck och hans assistent Hafez el-Assad en hänsynslös förbrytare på spåren. Frågan är om de hittar galningen innan det är för sent?

Läs mer på www.jussiadlerolsen.dk

"Jag har skaffat mig en ny deckarfavorit, för så bra är Adler-Olsen’s böcker. På ett sinnrikt sätt skapar han makabra kriminalgåtor som sätter sig som tjära i ens undermedvetna, varje sida är en plåga och du får inte ro förrän mysteriet är löst.

Det känns också väldigt skönt att äntligen ha fått läst den första boken i serien om Avdelning Q. Här får vi veta lite mer om vem Carl Mørck är, hans bakgrund, starten av cold case-avdelningen, Assads entré i polishuset etc. Som jag skrev i min recension av "Flaskpost från P" är Carl och Assad kanske inte de smartaste killarna i polishuset, men jämfört med flera andra är de troligen släkt med Einstein (om än på långt håll) och tillsammans är dom ett oslagbart team.

Carls sätt att arbeta är också en historia i sig. Han bläddrar lite på måfå i högen med fall, sorterar, lägger undan, tar upp igen. Sen tar han sig helt sonika en tupplur vid skrivbordet. Alla vet ju ändå att det inte är någon brådska med fallen som han fått på sin lott. Lite motvilligt tar han så upp en akt ur högen och sätter igång, men då går det undan ..."


[BBBBB]

6 kommentarer:

  1. Det låter ju utmärkt! Skulle ha lånat hem den från jobbet igår, men jag valde att låta låntagaren efter mig i kö ta den först, för jag vet att hon är utan läsning just nu, och det är inte jag :)

    SvaraRadera
  2. Tack för tipset! Verkar spännande!

    SvaraRadera
  3. Ja, dom här böckerna är förvånansvärt bra. Har själv tröttnat lite på alla dessa dussindeckare, så det här är verkligen en fräsch fläkt. En annan av mina favoriter just nu är Colin Cotterill, har ni läst honom?

    SvaraRadera
  4. Började läsa den men lämnade igen den då jag har så mycket annat att läsa.....
    så du rekommenderar att man tar ettan och tvåan i alla fall? Jag funderar fortfarande faktiskt, fast jag haft den i min hand......

    SvaraRadera
  5. Jag fullständigt längtar efter att få sätta tänderna i ”Fasanjägarna”!

    Jag tvingar mig att läsa lite annat emellan bara för att inte få en alltför stor dos av Carl och Assad under samma vecka ... :)

    SvaraRadera
  6. Jag rekommenderar hela serien men ta dem i ordning, börja med "Kvinnan i Rummet".

    Jag lyssnar numera bara på ljudböcker och min absoluta favorit av uppläsare är Stefan Sauk. Han presenterar med inlevelse och har förmågan att fängsla lyssnaren även om boken kanske inte har högsta klass.

    SvaraRadera