"I stället för dig" av Sofie Sarenbrant

ISBN 978-91-7351-723-2 | Damm, 2011 | 285 sidor

Det har gått sexton år sedan Agnes blev bortförd, inlåst och tvingad att föda sitt barn i en mörk källare, mitt i det skånska sommarparadiset Brantevik. Pojken slets ur hennes armar i samma sekund som han tog sitt första andetag. Vad som hände med honom efter det är ett mysterium som polisen aldrig lyckades lösa. I dag lever Agnes ett till synes fridfullt familjeliv i Bromma med sin man och deras dotter Nicole, som nu är arton år gammal. Men det Agnes inte vet är att hennes man bedrar henne och att Nicole har rest till Brantevik för att ta reda på sanningen om sin bror. Men det är flera personer med anknytning till fallet som återvänt till det lilla fiskeläget och när Nicole väl förstår vad hon gett sig in i är det för sent att dra sig ur.

Läs mer på magstarkt.blogg.se

"Precis som med den förra boken är jag kluven. Är den bra eller inte? Som tur är är den snabbläst och tidvis ganska spännande, men än en gång saknas det där lilla extra både vad gäller språket och själva handlingen. Dialektala skillnader kan vara en av orsakerna till ”språkförbistringen”, men i allmänhet känns språket lite krystat. Och att väva samman flera små berättelser till en stor är en konst som jag inte tycker att författaren lyckas särskilt bra med. Historien om Tobbes otrohetsaffär tar t.ex. alldeles för stor plats i förhållande till dess betydelse för sammanhanget i helhet. Slutet känns en aning rumphugget, men det kanske öppnar upp för en eventuell uppföljare?

Jag blir lite nojjig när jag inte direkt vet vilket år, eller i alla fall årtionde, som handlingen utspelar sig i. Här t.ex. inträffar påskdagen den 24 april vilket skulle innebära att året är 2011 (eller 2095, vilket jag betvivlar). Men då stämmer inte det ”fiktiva” årtalet i den förra boken som utspelar sig 16 år tidigare. Där är 28 augusti en lördag vilket skulle innebära år 1993 (eller 2010). Små detaljer som jag kan irritera ihjäl mig på ..."


[BBB]

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

"Fritt fall" av Allan Johansson

"Vilda djurboken - favoritdjur i svensk natur" av Martin Emtenäs

"Alberte och Jakob" av Cora Sandel