Eurovision Song Contest 2011

Kan inte låta bli att kommentera gårdagens final i Düsseldorf där Sverige faktiskt lyckades bli trea tillslut efter att ha legat i ledningen ett tag under pågående röstning. Själv har jag varit tveksam till Eric Saade’s låt och hävdar fortfarande att Danny skulle vunnit den svenska uttagningen. Och följaktligen sopat banan med alla motståndare i gårdagens tävling. Men som jag brukar säga ... ”Man kan inte få allt här i världen” ... :)

Mina favoriter i går kväll var de två hyperenergiska tvillingarna Jedward från Irland ... Undra egentligen vad det var dom gick på? Speed? ... och så lille Paradise Oskar från Finland. Dessa båda låtar har jag spelat fram och tillbaka både på Spotify och i huvudet flera veckor nu och jag kan bara inte få nog. Bäst gick det för Irland som kom på 8:de plats, medan Finland är tillbaka i bottenträsket med en 21:a plats.

Men Azerbajdzjan ... Hallå? Och med en ”importerad” låt från Sverige? Inte riktigt vad jag hade hoppats på som vinnare, men låten kanske ”växer” om man lyssnar på den tillräckligt många gånger ... Vad vet vi om Azerbajdzjan då? Inte mycket mer än att huvudstaden heter Baku och att landet tidigare var en republik i Sovjetunionen. Har dom några författare t.ex.? Inga som jag känner till, men om du gör det får du gärna tipsa ...

Nu är det bara att hålla tummarna för Sverige i kvällens final i hockey-VM. Heja Tre Kronor!

Kommentarer

  1. "Ali och Nino" av Kurban Said, som tydligen ska vara en pseudonym för någon, man har aldrig fått reda på vem.

    SvaraRadera
  2. Det mest troliga är att det var författaren Lev Naussimbaum som skrev under den här pseudonymen, allt enligt Wikipedia.

    Hittade också det här inlägget http://varldenslitteratur.wordpress.com/2009/06/29/ali-and-nino-av-kurban-said/ om boken.

    Dessutom fanns med på bibblan, så nu kommer jag väl inte undan ... :)

    SvaraRadera
  3. Jag tycker att det var väldigt underhållande att någon helt annan registrerade sig själv som författare till boken i Tyskland. Bra tips om man inte orkar skriva själv! :)

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

"Fritt fall" av Allan Johansson

"Vilda djurboken - favoritdjur i svensk natur" av Martin Emtenäs

"Alberte och Jakob" av Cora Sandel