En dag på biblioteket, del 8

Elegant kvinna i pensionsåldern glider in på biblioteket för att hämta en reserverad ljudbok. Till hennes stora bestörtning har det blivit alldeles fel.
- Den här har jag inte reserverat! säger hon bestämt då hon lämnar över cd:n till mig. När jag tar emot den ser jag att det är Karl Ove Knausgård’s ”Min kamp”, del 5 på norska.
- Nähä, svarar jag. Vad ville du ha då?
- Samma fast på svenska, säger hon bestämt. Det var i alla fall den jag reserverade, så jag förstår inte varför dom skickar den på norska.
- Vem hjälpte dig med reservationen? frågar jag. Vad det någon här på biblioteket?
Hon skruvar besvärat på sig innan hon svarar:
- Nej, jag gjorde det hemifrån.
Man kan ju inte anklaga låntagarna för att ha gjort fel i webbkatalogen, då kommer dom ALDRIG att använda den igen. Det är bättre att dom försöker och gör fel, än inte använder den alls. Så jag säger istället:
- Ja, det är ju lätt hänt att det blir fel just med ljudböcker.
Inte bara ljudböcker tyvärr, utan faktiskt ganska mycket annat också ... men det säger jag naturligtvis inte. Jag hjälper henne att reservera den ljudbok hon trodde att hon beställt, men hon är fortfarande inte nöjd.
- Hur kan jag vara säker på att du verkligen reserverat rätt bok till mig nu då?
Jag försäkrar henne att jag är en van användare av bibliotekskatalogen och att jag sällan gör några fel.
- Nåja, det märker vi väl när den kommer hit.
Hon sätter näsan i vädret och är på väg bort från disken då hennes mobiltelefon börjar spela ... ”Always look on the bright side of life”. Nähä? Det kanske hon borde prova någon gång.

Om det var ödets ironi eller bara Gud som ville busa lite lär vi nog aldrig få reda på ...

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

"Alberte och Jakob" av Cora Sandel

"Fritt fall" av Allan Johansson

"Vilda djurboken - favoritdjur i svensk natur" av Martin Emtenäs