söndag 15 maj 2011

En dag på biblioteket, del 7

Är det på grund av dåligt utbud och/eller bristande service som bibliotekens besöks- och utlåningsstatistik i allmänhet sjunker?

En tjej i de sena tonåren:
- Jag har reserverat en bok som skulle varit tillbakalämnad förra veckan. Varför kommer den inte?
Jag ber om lånekortet för att eventuellt kunna se vad som orsakat dröjsmålet. Boken visar sig vara en av dessa evinnerliga vampyrromaner på engelska som ALLA verkar läsa just nu.
- Boken är ännu inte återlämnad, säger jag. Men du är först i kön så du får den direkt den kommer tillbaka.
Tjejen är inte ett dugg imponerad.
- Varför är den inte tillbakalämnad då?
- Det kan jag inte svara på, men vi har skickat en påminnelse om att lånetiden gått ut och att lånet skall återlämnas omgående. Mer kan vi inte göra ...
- Finns den inte på något annat bibliotek då?
Tyvärr är det bara Stadsbiblioteket som har köpt in boken, vilket jag meddelar låntagaren. Hon ser ännu surare ut och jag väntar bara på att få höra henne stampa ilsket med foten som en bortskämd unge i trotsåldern.
- Kan ni inte köpa in ett exemplar till då?, säger hon slutligen.
Som om det skulle gå fortare än om hon fortsatte vänta på den redan befintliga biblioteksexet. Hon känner naturligtvis inte till den byråkrati som gäller vid inköp av nya böcker och jag har ingen större lust att förklara det för henne heller. Så jag ger henne istället mitt största mest bländande leende innan jag svarar:
- Du kan säkert köpa den billigt på nätet.

3 kommentarer:

  1. Logiksinnet är inte fullt utvecklat hos tonåringar ;-) Minns själv hur det var, att man inte alltid tänkte hela vägen.
    Värre när vuxna beter sig sådär, suck.

    Fin blogg du har här :-)

    SvaraRadera
  2. Ah, min skapare! Ibland undrar jag hur folk tanker! Du har talamod du!

    SvaraRadera
  3. Det där skulle kunna vara på mitt bibliotek, nästan dagligen får man exakt samma fråga. Varför har inte...? Och som en sista slutkläm brukar låntagaren slänga ur sig "men kan ni inte låna in den från ett annat bibliotek, fjärrlån eller vad det heter". Som vi inte gör när vi redan har boken, och så ska man förklara varför det är så.

    SvaraRadera