lördag 14 maj 2011

"Dolda djup" av Ann Cleeves

ISBN 978-91-0-012554-7 | Bonnier, 2011 | 367 sidor
(Vera Stanhope, 3)

Sent en sommarkväll när Julie Armstrong kommer hem hittar hon sin tonårsson död i badkaret. Först misstänker polisen självmord. Men snart förstår de att han blivit strypt och sedan placerad i det vattenfyllda badkaret som smyckats med blommor. En märklig scen för ett mord, tycker kriminalinspektör Vera Stanhope och hennes assistent Joe Ashworth. Mer förbryllande blir det några dagar senare då de hittar en ung kvinnas kropp vid havet i en vattenfylld klippskreva dekorerad med blommor. Två mycket märkliga mord har inträffat vid den till synes lugna kusten i Northumberland, på gränsen till Skottland. Men det ruvar många hemligheter under den idylliska ytan. Den excentriska kriminalkommissarien Vera Stanhope måste hitta svaren på de gåtfulla morden innan mördaren slår till igen. En mördare som tycks göra konst av döda kroppar.

Läs mer på www.anncleeves.com

"En hyfsad deckare, men långt ifrån samma klass som Shetlandskvartetten. Det jag främst har emot den här romanen (förutom det här gamla vanliga tjafset om att det är den tredje boken i serien) är Vera Stanhope. Hon är nog den mest anonyma kriminalare jag någonsin läst om, och ändå kan jag säga att jag inte tycker om henne. Inte ens en liten smula. Osympatisk och med översittarfasoner är bara några av hennes mindre smickrande karaktärsdrag. Att skriva en deckare med en kommissarie i huvudrollen kräver väl att vi som läsare får lära känna personen i fråga, men det tycker jag inte att vi får. Stanhope glider i det närmaste obemärkt förbi i boken, men ärligt talat så saknar jag henne inte.

Själva mordgåtan i sig är också en aning krystad. Spännande medan den pågår, men jag har svårt att knyta ihop säcken mot slutet trots författarens försök till summering.

Ska se om jag kan får tag på de två första delarna på jobbet, som förhoppningsvis innehåller lite mer information om Vera Stanhope. Eller så kanske jag bara struntar i alltihop."


[BBB]

2 kommentarer:

  1. men hallå? Är det här en ny Adler-Olsson? Jag tror inte det är sant......
    Jag tyckte den här deckaren var riktigt bra jag, även om Shetlandsböckerna var ännu bättre.....

    SvaraRadera
  2. Enligt min husbibel vad gäller utländsk litteratur (http://www.fantasticfiction.co.uk/c/ann-cleeves/) är ”Dolda djup”/”Hidden depths” del tre. Första delen om Vera Stanhope kom redan 1999 och det känns ju lite som om Cleeves inte planerade en fortsättning. I alla fall inte med en gång.

    Läs också mitt inlägg på http://bibliotekariens.blogspot.com/2011/05/fristaende-eller-inte.html angående min teori till varför Bonniers väljer att ge ut just ”Dolda djup” ...

    SvaraRadera