måndag 16 maj 2011

Böcker som blir film

Snart är det väl mer regel än undantag att en bok förr eller senare blir film. Under sommaren och hösten kommer bl.a. dessa fyra filmer att ha premiär.

Den 15 juli har "Snow Flower and the Secret Fan" premiär i USA, om den kommer att visas på svenska biografer är ännu oklart. Filmen bygger på romanen med samma namn av den amerikansk-kinesiska författarinnan Lisa See. Efter en rad namn på diverse mer eller mindre okända kinesiska skådespelare, dyker Hugh Jackman upp helt oväntat. Då det är ett tag sedan jag läste boken kommer jag inte ihåg alla rollfigurerna, men han kommer att spela en av de ledande manliga rollerna. Det ser ju ut att kunna bli riktigt intressant med tanke på hans tidigare rollprestationer.

Även "The Help" saknar datum för svensk premiär, men går upp på amerikanska biografer den 12 augusti. Filmen bygger på Kathryn Stockett’s succéroman med samma namn, "Niceville" på svenska. Det enda namn jag känner igen i rollistan är Sissy Spacek, ni vet hon i "Carrie". Jag har ännu inte läst den här romanen, främst på grund av att den är relativt tjock och dessutom hade jag den hemma och började läsa men tyckte att den var svår att komma in i. Nu får jag se till att få det gjort ...

En av bibliotekets mest reserverade böcker under våren har varit "En dag" av David Nicholls. Den har nu blivit film under namnet "One day" och har svensk premiär den 14 oktober. I rollerna som Emma och Dexter ser vi Anne Hathaway och Jim Sturgess. Det här är ännu en bok som jag har oläst, men jag har ett recensionsexemplar liggandes i en bokhylla därhemma som bara väntar på att få bli läst. Påbörjade den för ett tag sen, men kom inte in i den heller ...

Med ojämna mellanrum filmas någon av de gamla klassikerna och den här gången var det dags för Alexandre Dumas’ "The Three Musketeers". Svensk premiär den 23 september. Om de tidigare filmerna jag tipsat om innehöll få kända skådisar (i alla fall enligt mig) så är det här rena guldgruvan. Här bokstavligen kryllar det eller vad sägs t.ex. om Milla Jovovich, Orlando Bloom, Matthew Macfadyen och Mads Mikkelsen. Det här är en film helt i min smak, så den ska jag verkligen försöka se på bio.

3 kommentarer:

  1. Frågan är om det alltid är så bra att göra film av böcker, ofta håller de inte riktigt måttet och eftersom alla tolkar böcker olika försvinner ofta det man själv ansett vara kärnan i berättelsen. Och som min sambo brukar säga: varför läsa boken när jag bara kan se filmen? Det tycker jag är lite sorgligt sagt ..

    SvaraRadera
  2. HA, jag visste att det skulle göras film utav "The Help". På vissa böcker kan man liksom förutse de. Men jag tycker du borde göra ett till försök på den. För jag tycker boken var riktigt bra. Om de lagt ner god tid på denna film så tror jag den kan bli bra. Aldrig lika bra som boken men som en film.

    Ny film på "The Three Musketeers"! Humm... Jag hoppas de ändrar handlingen lite då för annars blir det egentligen då bara en ny version av en gammal och för min del så tror jag inte att att den nya slår den gamla. Lika så med den där... humm kommer inte ihåg vad den hette nu. Jag måste springa iväg på jobb nu så jag får leta upp namnet sen. :)

    Vart är det du finner information om böcker som blir filmer förresten?

    Ha en fin dag.

    SvaraRadera
  3. Marica: Jag satt härom kvällen och kikade igenom hela 2011 års filmer på www.imdb.com ... över 8000 poster så det tog ett tag och jag har säkert missat en massa ”bok-till-film” ... Önskar att det kunde finnas en smidig genväg, men icke ... :(

    SvaraRadera