Åh, dessa Kennedys ...

Jag antar att jag inte varit ensam om att sitta klistrad framför tv:n de senaste lördagskvällarna för att se den omtalade och för den delen också utomordentligt underhållande serien om denna mytomspunna familj. Jag är ju inte född under Kennedy-eran så jag har egentligen ingen direkt relation till dem, förutom det vanliga som alla känner till. Att JFK var en notorisk kvinnokarl och bl.a. hade ett förhållande med Marilyn Monroe är det väl knappast någon som missat. Ingen har väl heller missat att han blev mördad på ett synnerligen brutalt sätt i Dallas 1963, närmare bestämt den 22 november som förövrigt är min namnsdag. Även lillebrorsan Bobby blev ju mördad knappt fem år efter JFK. Den undersköna Jackie var aldrig en Kennedy för mig utan jag förknippar henne alltid först och främst med Onassis. Och honom var hon ju faktiskt gift med kortare tid än vad hon var med JFK.

Politiken kring Kennedys har aldrig varit något jag intresserat mig för, varken nu eller tidigare, men i och med tv-serien har jag i alla fall fått ett litet hum om några av milstolparna. Genom tv-serien har jag också blivit uppmärksammad på hur fadern styrde alla inom familjen med järnhand, hur äldste sonen Joe blev dödad under andra världskriget, att JFK skadades under samma krig och att han stundtals var kraftigt beroende av diverse smärtstillande läkemedel, och om Bobby’s starka religiösa tro, men också den kärleksaffär han sägs ha haft med Jackie från JFK’s död fram till sin egen död i juni 1968.

I slutet av juli kommer C. David Heymann’s biografi "Bobby och Jackie: en kärlekshistoria" som bygger på närmare tjugo års research. Här avslöjas bl.a. hur Bobby och Jackie försvinner iväg tillsammans under en officiell middag och ser ut som nöjda katter då de återvänder, eller hur en gäst vid villan i Palm Beach blir vittne till hur Bobby, samtidigt som han kysser Jackie, sticker handen innanför hennes bikinitrosor då hon solbadar toppless. Tydligen visste Bobby’s fru Ethel om kärlekshistorien mellan maken och hans svägerska, men av en rad olika orsaker valde de ändå att hålla ihop "’til the bitter end".

Och om detta inte vore nog släpper journalisten Britt-Marie Mattsson romanen "Vi tolererar inga förlorare: klanen Kennedy" lite senare under hösten, där hon berättar familjens historia från 1910-talets Boston till 2010-talets Washington. I en intervju i Go’morron Sverige för ett tag sedan sa Mattsson att boken bygger på en rad historiska dokument, men att hon också fantiserat fritt för att ge personerna mer liv. Hennes intresse för familjen Kennedy började redan 1960, då hon som 12-åring följde presidentvalet, och har under åren fördjupats främst på grund av hennes arbete som utrikeskorrespondent i USA.

Och eftersom jag skrivit detta inlägg förstår ni säkert redan att jag ser (mycket) fram emot att läsa dessa båda böcker. Kommer ni att läsa dom?

Kommentarer

  1. Hej bibliotekarien! Vill bara tipsa om att Historiska Media också har gett ut en bok om Kennedy i år, nämligen "Familjen Kennedy" som är en övergripande och spännande biografi över familjens historia, ända tillbaks till de fattiga rötterna på svältens Irland. Författare är USA-korrespondenten Lennart Pehrson. Hör gärna av dig om du vill ha ett läsex!
    /Cecilia på Historiska Media

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

"Fritt fall" av Allan Johansson

"Vilda djurboken - favoritdjur i svensk natur" av Martin Emtenäs

"Alberte och Jakob" av Cora Sandel