I sommar får det bli kiosklitteratur

Sedan ett tag tillbaka har jag varit på jakt efter böcker på temat vilda western. Jag lade till och med ut en efterlysning här på bloggen, men fick tyvärr ingen vidare respons. Nu tror jag att jag har kommit på orsaken, eller i alla fall en möjlig orsak. För är det inte så att mycket av böckerna i western-genren är s.k. kiosklitteratur. Och vem vill erkänna att man läser ”sånt”. Är man dessutom bibliotekarie blir man väl lynchad allra minst. Nä, så illa är det nog inte, men det är knappast något man talar högt om. Det är inte heller många bibliotek som har böcker av Margit Sandemo, Barbara Cartland, Sigge Stark m.fl., men på senare tid har biblioteken där jag jobbar dock börjat köpa in ”inte så väldigt seriös litteratur” t.ex. av de båda norska författarinnorna Laila Brenden ("Hannah") och Bente Pedersen ("Tre Systrar"). Dessa serier är alltid långa köer på, mest äldre damer i hatt.


En äkta ”kioskroman” kännetecknas oftast av att det är långa serier med samma huvudpersoner och att de oftast ges ut i pocketutgåvor med lågt pris. Så var det förr i alla fall, nu är gränsen mer flytande för vad kiosklitteratur egentligen står för. En i viss mån seriös författare, låt oss ta Nora Roberts som exempel, skriver förutom spänningslitteratur även romantiska böcker av tveksam kvalité. Det är alltså inte längre ovanligt att blanda olika genrer. Man måste också hålla isär ”romantisk litteratur” (även kärleksroman) och ”chick lit”, där den förra tydligen räknas mer som kiosklitteratur än den senare även om båda genrerna (men inte alltid) handlar om kärlek. Enligt wikipedia.org skildrar chick lit ”livet för storstadskvinnor i 20- och 30-årsåldern”, medan kärleksromaner ”fäster störst vikt vid relationen och den romantiska kärleken mellan två människor, och måste ha ett känslomässigt tillfredsställande, moraliskt och lyckligt slut”, dvs. det jag lite nedlåtande brukar kalla ”sliskigt dravel”.


Åter till westernlitteraturen. Jag gjorde en väldigt ovetenskaplig undersökning genom att browsa en av landets större auktionssajter och hittade över 600 annonser, till och med i en egen kategori. Och väldigt få var dubbletter. Gör man sedan en motsvarande sökning (eller snarare avgränsning) på www.bokus.se blir svaret knappt 1100 poster bara för förra året, dock mest engelskspråkig litteratur. Jag har svårt att tro att alla dessa böcker är av så dålig kvalité att det inte skulle löna sig att översätta dem. Följdfrågan blir således: finns det överhuvudtaget någon mer än jag som skulle vara intresserad av att läsa dessa böcker? Antagligen inte.


Genom den reasearch jag gjort för det här inlägget har jag bl.a. hittat en massa snygga omslagsbilder från gångna tider, men också insett att om jag vill läsa nyutgivna cowboyböcker måste det bli på engelska. Om jag däremot vill läsa på svenska är det kanske dags att börja frekventera en och annan loppis i sommar. Så får det helt enkelt bli!

Kommentarer

  1. Det är väl inte så inne med western längre. men i Norge har jag sett att de ger ut Morgan Kane-böckerna på nytt. Det är en gammal westernserie (70-tal ca.) som skrevs av en norrman, men under en coolare pseudonym, och det var den som drog igång hela den här grejen med långa norska kiosklitteraturserier. Nästa stora succé var Sagan om Isfolket. Men det har faktiskt skrivits serier i westernmiljö även senare. Serierna Amerika! och Sara Vakker av Rune Agnell-Jacobsen t.ex.

    SvaraRadera
  2. Jag vet inte om det är rätt stuk på bok, men lite western finns det annars i "Farliga Vidder" av Nora Roberts... Jag tyckte den var kanonbra! Ingen skämskudde här inte! =)

    SvaraRadera
  3. True Grit av Charles Portis är en gammal klassiker som har kommit i ny upplaga (antar att det är en ny upplaga).
    När jag var i yngre tonåren smygläste jag Bill & Ben som mina äldre bröder köpte. Hårdföra bråkstakare men med lite humor, om jag minns rätt.

    SvaraRadera
  4. "True grit" är ju bara så hilma underbar ... Har både läst boken (http://bibliotekariens.blogspot.com/2011/02/true-grit-av-charles-portis.html) och sett filmen (http://bibliotekariens.blogspot.com/2011/03/true-grit-2010.html) ... :)

    SvaraRadera
  5. Ganska nya The Sisters Brothers av Patrick DeWitt är en alldeles underbar westernroman. Den handlar om bröderna Eli och Charlie Sisters, fruktade revolvermän, som reser genom Västern på ett morduppdrag vid 1800-talets mitt. Alla gamla härliga klichéer finns med, men berättelsen och personerna har hög litterär kvalitet och känns originell. Ska tydligen bli film med John C. Reilly (från t.ex Chicago, Magnolia och flera av bröderna Cohens filmer).
    http://www.harpercollins.com/books/Sisters-Brothers-Patrick-Dewitt/?isbn=9780062041265

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

"Alberte och Jakob" av Cora Sandel

"Vilda djurboken - favoritdjur i svensk natur" av Martin Emtenäs

"Fritt fall" av Allan Johansson