"Gatans lag" av Michael Connelly

ISBN 978-91-1-302714-2 | Norstedts Audio, 2010 | 12 CD | 15 timmar
Uppläsare är Magnus Roosmann
(Mickey Haller, 2) (Harry Bosch, 14)

Det börjar ljusna för Mickey Haller; efter två år av motgångar är han redo att träda in i rättssalen igen. Hans vän och kollega, kändisadvokaten Jerry Vincent, mördas och Haller får ta över försvaret av en aktad studiochef som står anklagad för mordet på sin hustru och hennes älskare – det största rättsfall Haller hanterat hittills. Men just som Haller förbereder sig för uppdraget så inser han att han själv står på tur att bli mördarens nästa offer.

Då kliver Harry Bosch in i handlingen. Fast besluten att finna Vincents mördare tvekar han inte när det gäller att använda Mickey Haller som lockbete. När faran växer och insatserna och riskerna blir större så inser de båda att de måste samarbeta för att överleva när det är gatans hårda lag som gäller.

Läs mer på www.michaelconnelly.com

"Redan när jag läst den första boken om Mickey Haller förstod jag att det här inte var något för mig. Eviga manglingar i domstolar med åtalade som ljuger är bara tråkigt och tröttsamt. Och det som retar mig är att jag ändå går på det igen. Förklädd till en Harry Bosch-bok lyckades "Gatans lag" nästla sig in på mitt lånekort. Jag lånade hem den i tron att det var den 14:de boken i serien, något jag sett på nätet att den ibland refererats som. Den räknas tydligen också som del 2 om Haller. Connelly själv däremot beskriver boken som en Bosch och Haller-roman (utan numrering), vilket är mer passande med tanke på hur lite Bosch faktiskt medverkar i handlingen. Ska man gå till ytterligheter kanske man också borde kalla boken för en Jack McEvoy-roman (murveln från "Poeten"), han har ju trots allt några få repliker.

Kanske var jag inte upplagd för en tredje Connelly-deckare på rad för ett är i alla fall säkert, och det är att den här romanen inte lämnade några djupare minnen, frånsett möjligen det privata avslöjandet i det allra sista kapitlet."


[BB]

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

"Tidslinjer över världshistorien - Från stenåldern till 2000-talet" av Jane Chisholm

"Vilda djurboken - favoritdjur i svensk natur" av Martin Emtenäs

"Pokalurigt" av Andrea de La Barre de Nanteuil & Lovisa Burfitt