"Flickan som dök ner till jordens mitt" av Sabina Berman

ISBN 978-91-7337-267-1 | Bromberg, 2010 | 296 sidor

Isabelle ärver sin farfars tonfiskfabrik i Mexiko och reser dit. I huset där hon flyttar in bor Karen, en vanvårdad och språklös flicka, troligtvis autistisk. Isabelle inser snart att Karen måste vara hennes okända systerdotter. Hon börjar ett hårt arbete med att lära flickan tala och komma ur sitt skal. Karen känner sig egentligen bara trygg i sin dykardräkt, helst i vattnet. Hon visar sig ha en helt egen känslighet för havet och dess invånare, vilket kommer att bli en fördel för den verksamhet hon och mostern bedriver utanför Mexikos kuster. Åtminstone för en tid.

"Det här är absolut en av de mest annorlunda böcker jag någonsin läst och faktiskt tyckt riktigt bra om tillslut. Autistiska Karen som är berättaren i boken är så fåordigt att det ibland blir komiskt, medan hennes kartor är så detaljerade att de behöver vara flera meter på både höjden och bredden. Ord är enligt henne helt överflödigt, vilket gör att hon klarar sig lika bra ovan som under vattenytan. Hon blir tonfiskarnas vän och en förespråkare för ett säkert fiske, men stöter på både giriga kompanjoner och militanta djurrättsorganisationer. Tänjer man lite på begreppen är boken också en vacker skildring om att lära känna sig själv, finna den första kärleken, mot- och medgångar i livet, och slutligen den oundvikliga döden."

[BBBB]

Kommentarer

  1. Jag tyckte den var så där. Hela idén höll inte till slut. Den blev för överdriven i sitt miljötänk.Jag har skrivit ett inlägg om den på min blogg.

    SvaraRadera
  2. Håller med, första halvan var bättre än den senare, men ändå en förvånansvärt bra bok ... Och mycket läsvärd!

    SvaraRadera
  3. Jag gav upp efter ett femtiotal sidor. Kanske ska ge den en chans till?

    SvaraRadera
  4. Som jag skrev i min kommentar från igår kväll så var första halvan den bästa och om du gav upp efter bara 50 sidor är det nog tyvärr så att boken inte är något för dig. Jag försöker i möjligaste mån att läsa efter mottot: Slösa inte tid med sådant du inte gillar, läs en annan!

    :)

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

"Alberte och Jakob" av Cora Sandel

"Vilda djurboken - favoritdjur i svensk natur" av Martin Emtenäs

"Fritt fall" av Allan Johansson