"365 pingviner" av Jean-Luc Fromental & Joëlle Jolivet

ISBN 978-82-03-25057-6 | Aschehoug, 2009 | 42 sidor

Den første dagen i året, klokken ni om morgenen, kommer et bud med en pakke. Inni pakken er det en pingvin. Dagen etter kommer en ny pakke - med enda en pingvin. Etter hvert blir huset fylt med pingviner, og livet blir stadig mer kaotisk. Hvor kommer egentlig alle disse pingvinene fra? Og hvordan i all verden skal det bli plass til alle sammen?

Läs mer på www.joellejolivet.com (illustratör)

"Den här söta bilderboken har jag lånat av Marika, som brukar förse mig med en och annan bok på norska. Berättelsen är en kombination av humoristiska illustrationer och en sorts räknegåtor. Texten är inte särskilt avancerad förrän mot slutet då det blir mycket prat om bl.a. växthuseffekten. Hade jag inte vetat att jag skulle leta efter en annorlunda pingvin så hade jag säkert också, precis som Marika, inte upptäckt den med en gång. Och eftersom jag tycker att det är roligt har jag räknat ut att pingvinen anlände den 25 maj. Slutet gott, allting gott. Eller?"

[BBBB]

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

"Alberte och Jakob" av Cora Sandel

"Fritt fall" av Allan Johansson

"Vilda djurboken - favoritdjur i svensk natur" av Martin Emtenäs