lördag 19 mars 2011

True Grit (2010)

Speltid: 110 minuter
Genre: Drama, Vestern, Äventyr
Regi: Ethan Coen, Joel Coen
Manus: Joel Coen, Ethan Coen (screenplay), Charles Portis (roman)
Skådespelare: Jeff Bridges, Matt Damon, Josh Brolin and Hailee Steinfeld m.fl.
Mer info.: www.imdb.com

Fjortonåriga Mattie Ross far har blivit skjuten till döds av ynkryggen Tom Chaney och hon är fast besluten att se till att rättvisa skipasoch att mördaren får vad han förtjänar. Hon tar hjälp av en skjutglad, försupen U.S. Marshal, Rooster Cogburn, och de ger sig iväg - mot hans protester - för att få tag på Chaney. För att kunna hämnas sin far måste hon förfölja brottslingen in på Indianernas territorium och dessutom hitta honom fort, innan en Texas Ranger vid namn LaBoeuf fångar honom först och för honom till Texas för att stå till svars för mordet på en annan man.

Officiell webbplats: www.truegritfilmen.se

"Film är bäst på bio och i de här fallet kan jag faktiskt hålla med. Tror att de maffiga landskapsscenerna och de bullriga skottlossningarna hade sett futtiga ut på allt mindre än väldigt många tum. Filmmanuset är visserligen bearbetat mot boken, men inte så mycket att det stör. Redan innan jag läste boken hade jag sett flera både trailers och recensioner, så när jag väl fick boken i min hand hade jag ju så att säga skådisarna på näthinnan. Inget fel i det, men jag skapade inte mina egna bilder. En film som bara måste ses, så skynda dig till närmaste biograf. Genast!"

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar