"Kullen" av Jean Giono

ISBN 978-91-86497-03-3 | Elisabeth Grate, 2010 | 154 sidor

I ett av de fyra övervuxna husen i den ödsliga provensalska byn på kullens sluttning ligger gubben Janet på sitt yttersta. I sin krafts dagar besatt han en trollkraft som fick byn att blomstra. Nu yrar han hemlighetsfulla oroande ord. Snart följer olyckor slag i slag, en förbannelse tycks vila över byn.

"Jag hörde en recension om boken på tv och blev lite nyfiken, men det tog ett tag för mitt lokala bibliotek att beställa hem den. Nu har jag i alla fall läst den och jag är inte lika imponerad som alla recensenterna verkar vara. I och för sig inget ovanligt. Kullen gavs ut första gången redan 1928 och är en klassiker, vilket betyder att man måste känna till den. Det gjorde ju naturligtvis inte jag. Det är också den första delen i en trilogi uppkallad efter natur- och fruktbarhetsguden Pan i grekisk mytologi. Handlingen utspelar sig i, vad jag tror, 1920-talets Provence där vi får följa de 13 invånarna i byn Les Bastides Blanches och deras kamp mot naturen. Miljöskildringar är vackert beskrivna om än med få ord, men jag saknar det där flytet i språket som tar mig framåt i boken. Jag stakar mig och läser om, och mot slutet har jag nästan helt tappat intresset."

[BB]

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

"Fritt fall" av Allan Johansson

"Vilda djurboken - favoritdjur i svensk natur" av Martin Emtenäs

"Alberte och Jakob" av Cora Sandel