En dag på biblioteket, del 5

Idag har det varit plastpåsarnas dag ...

- Kan jag få en plastpåse? säger gamla damen i pälsmössa.
- Javisst, svarar jag. Den kostar 2 kr.
- Vad dyrt. På stora biblioteket inne i stan tar dom bara 1 kr.

Konstigt att detta alltid ska kommenteras. Som om vi inte redan visste det?

- Har ni en påse? frågar den unge mannen med 5 tjocka romaner i famnen.
- Javisst, svarar jag. Den kostar 2 kr.
- Tar ni kort?

Finns det ingen nu för tiden som har kontanter? Inte ens ett par kronor?

Kommentarer

  1. Hos oss kostar det 5 kr att gå på toa och det ger upphov till en hel del gnäll
    -Ska man verkligen behöva betala för att få gå på toaletten?
    Så vad händer, jo "gubbarna" ställer upp dörrarna för att slippa betala. Blev härom veckan utskälld av en av dem eftersom jag gick och stängde igen en toadörr eftersom det verkade vara rena svängdörren. Jag var enligt honom osolidarisk och sniken (!)

    Vi tog 1 kr för några år sedan men då klagades det på att de var så ofräscha (och det är faktiskt en viss skillnad, bra mycket bättre nu) + att folk stal toapapper och tvål.

    SvaraRadera
  2. Där jag jobbade idag kostar det också 5 kr att låna toaletten, men trots att den ena toan krånglade och inte ville släppa in de nödställda var det ingen som ens kom på tanken att ställa upp dörren. Här nere på Bästkusten lever vi tydligen i en jämlik och demokratisk värld ... ;)

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

"Tidslinjer över världshistorien - Från stenåldern till 2000-talet" av Jane Chisholm

"Vilda djurboken - favoritdjur i svensk natur" av Martin Emtenäs

"Pokalurigt" av Andrea de La Barre de Nanteuil & Lovisa Burfitt