"Skuggorna i Svartalvhem" av Sylvain Runberg & Boris Talijancic

ISBN 978-91-987579-7-0 | Albumförlaget, 2010 | 56 sidor
(Hammerfall, 2)

Harald och de andra som togs tillfånga av Björn den sköne hålls nu i fångenskap hos Skanjerna, ett icke-mänskligt skogsfolk. Haralds blivande brud, Lia, tvingas däremot följa Björn i hans jakt på den heliga reliken som stulits från klostret i Jarrow. Alla tvingas att kämpa för sin överlevnad och frihet när dom möter "skuggorna i Svartalvhem" - fundinnerna. Karl den store ger sig iväg för att finna den saxiske hövdingen Wilsig, som plundrat, mördat och bränt en av frankernas byar som hämnd för att kungen beordrat ett massmord i en annan by 12 år tidigare. Samtidigt fortsätter intrigerna vid Karl den stores hov.

"Jag har problem. Alla män ser mer eller mindre likadana ut, dvs. långt blont eller i alla fall ljust hår, ringbrynja och mantel. Hela handlingen flyter ihop och det tar mig flera "rutor" att se vilken av alla de parallella handlingarna vi befinner oss i för tillfället. Petitesser kanske, men jag får ingen rätsida på berättelsen förrän jag läst albumet två gånger. Är det mig det är fel på, eller är boken faktiskt lite rörig?"

[BBB]

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

"Tidslinjer över världshistorien - Från stenåldern till 2000-talet" av Jane Chisholm

"Vilda djurboken - favoritdjur i svensk natur" av Martin Emtenäs

"Pokalurigt" av Andrea de La Barre de Nanteuil & Lovisa Burfitt