"Rabbinens katt" av Joann Sfar

ISBN 978-91-7269-771-3 | Egmont Kärnan, 2006 | 142 sidor

Det här är historien om en katt liksom det är historien om matte och husse, i en hamnstad i norra Afrika någon gång under förra seklet. Historien skildrar vad som sker när nyfikenhet, stolthet, kärlek, trots och andra mänskliga drag och svagheter spelar spratt med ens liv. För både människa och katt.

Innehåller berättelserna: 1. Bar Mitzva, 2. Lejon-Malka och 3. Uttåget

Läs mer på www.joann-sfar.com

"Ytterligare en bok på temat humor och judiska traditioner, men i den här finns även utrymme för filosofiska och teologiska diskussioner. Det märks också att Sfar är en typisk kattmänniska som låtit sig inspireras av sin egen siameskatt. Ingen som inte är insatt i ett liv med detta fantastiska djur förstår de mångbottnade skämten som Sfar glömmer överallt i historien. Man ser de helt enkelt inte om man inte vet vad man ska leta efter. Illustrationerna är kanske inte de snyggaste jag sett, men den lite ruffa stilen tjänar sitt syfte väl och bidrar till att ge bakgrunden till berättelserna en härlig färg."

[BBBB]

Kommentarer

  1. Den här gillar jag! Synd att det bara har blivit ett album på svenska. :(

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är synd. Säger jag, som tyckte juli 2006 (då jag översatte albumet) var ett riktigt trevligt sätt att tillbringa en sommarmånad på. Jag lärde mig på kuppen mycket om judisk, nordafrikansk och parisisk historia och kultur och blev inspirerad till att konstruera en förklarande ordlista till boken. Och, jo, jag har själv vuxit upp med katter. Dock inte med någon abessinier (se http://sv.wikipedia.org/wiki/Rabbinens_katt för bild på hur en sådan katt ser ut i verkligheten). :-)

      Radera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

"Alberte och Jakob" av Cora Sandel

"Fritt fall" av Allan Johansson

"Vilda djurboken - favoritdjur i svensk natur" av Martin Emtenäs