torsdag 10 februari 2011

"Loranga, Masarin och Dartanjang" av Sara Olausson

ISBN 978-91-978971-0-5 | Positiv förlag, 2010 | 80 sidor

Loranga Masarin och Dartanjang galopperar äntligen in på seriearenan med vardagsdramatik och galna upptåg i en livfull tolkning av Barbro Lindgrens 70-talsklassiker. Genom Sara Olaussons färgsprakande bildberättande skildras karaktärer och miljöer med humor och värme.

”Loranga Masarin och Dartanjang handlar egentligen om min egen familj. Loranga var min man och Masarin en blandning av våra söner. Eftersom Sara är min systerdotter och medlem i Lorangafamiljen är det väldigt roligt att just hon ritar serien om dem.” – Barbro Lindgren

"Böckerna om Loranga, Masarin och Dartanjang var oerhört populära när jag växte upp och jag har en eller ett par i min bokhylla. Men inte kommer jag ihåg att dom var så flummiga. Det hör väl visserligen till 1970-talskulturen, tänker då på den fria uppfostran och inte minst ‘Vilse i pankakan’. Ojojoj. Kanske inte så konstigt att man är som man är ... Nåväl, det här kunde ha blivit mycket bättre än det blev. Det jag främst syftar på är att bilderna är näst intill exakta kopior av de som Barbro Lindgren tecknade då en gång för länge sedan. Jag hade hellre sett att de nya illustrationerna varit mer avvikande och haft en egen stil. Innehållet är välkänt, men saknar tyvärr överraskningar."

[BB]

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar