Ett historiskt X, Y, Z, Å, Ä eller Ö

Fram till och med i fredags var jag helt säker på att de sista sex bokstäverna i utmaningen skulle delas upp tre och tre, men när jag satte mig idag för att skriva mitt inlägg insåg jag att jag i så fall inte skulle få ihop en komplett utmaning till någon av veckorna. Så efter lite “klipp å klistra” blir detta den sista veckan i den historiska romanutmaningen. Tack ni som deltagit, det har varit både roligt, klurigt och inspirerande!

Den allra sista utmaning lyder således:

1. Berätta om en historisk roman vars titel börjar på någon av bokstäverna X, Y, Z, Å, Ä eller Ö?

2. Nämn en författare vars för- eller efternamn börjar på någon av bokstäverna X, Y, Z, Å, Ä eller Ö?

3. Lista slutligen minst två historiska romaner på teman som t.ex. yrken, Zanzibar, återseenden eller äktenskap. Det går givetvis också bra att skriva om ett valfritt tema på veckans bokstav.

Vill du delta? Tänk då på att svara på frågorna i din egen blogg och sedan lämna en kommentar här hos mig. Har du ingen egen blogg går det naturligtvis också bra att svara direkt här i kommentarfältet. Använd gärna bokstavsbilden för aktuell vecka, men spara den då på "egen" server.




1. Det blev ingen hel utmaning denna veckan heller, men med dom här bokstäverna är det kanske inte så konstigt ...

2. Den här författaren har jag suttit och klämt på sedan utmaningen började i juli förra året. Hon heter Kristin Zeiler och har skrivit boken "Ryktet viskar". Den utspelar sig i Aten under det första århundradet efter Kristi födelse och har, om jag minns rätt, ganska mycket att göra med den “nya” religionen, den s.k. kristendomen. Jag tror jag tyckte rätt bra om den när det begav sig.

3. a) På temat ädelstenar väljer jag "Den nionde stenen" av Kylie Fitzpatrick. Det här är ytterligare en bok med parallella handlingar, den ena i nutid och den historiska delen förlagd till 1860-talet. Och de geografiska områdena vi rör oss i är London och Indien. Spännande även om jag (som vanligt) är mest förtjust i de historiska avsnitten.

3. b) En bok jag precis avslutat och som jag gärna skriver några rader om igen är "Staden utan tid" av Enrique Moriel. Den övernaturliga berättelsen är oerhört intressant ur ett historiskt perspektiv, men också spännande som en thriller och tidvis riktigt humoristisk. Och det rafflande slutet gör att man gärna hade läst några kapitel till ...

Kommentarer

  1. Ja då är mitt sista bidrag klart och jag lyckades över förväntan med tanke på bokstäverna.

    SvaraRadera
  2. ÄNTLIGEN kom jag på tillräckligt många böcker för att det skulle bli komplett. Det var ganska knepigt att få ihop det innan jag kom på ämne nummer 2.

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

"Alberte och Jakob" av Cora Sandel

"Fritt fall" av Allan Johansson

"Vilda djurboken - favoritdjur i svensk natur" av Martin Emtenäs