söndag 6 februari 2011

Ett historiskt V (eller W)

Nu längtar jag till våren! Om det ändå inte ska vara snö och minusgrader längre så tycker jag att det är på tiden att det blir rejält mycket varmare väder med massor av sol så att man kan sitta utomhus och läsa. Vitsippor, var är ni?

Veckans utmaning lyder:

1. Berätta om en historisk roman vars titel börjar på bokstaven V (eller W)?

2. Nämn en författare vars för- eller efternamn börjar på bokstaven V (eller W)?

3. Lista slutligen minst två historiska romaner på teman som t.ex. vildmarken, vetenskap, vikingatiden eller vatten. Det går givetvis också bra att skriva om ett valfritt tema på veckans bokstav.

Vill du delta? Tänk då på att svara på frågorna i din egen blogg och sedan lämna en kommentar här hos mig. Har du ingen egen blogg går det naturligtvis också bra att svara direkt här i kommentarfältet. Använd gärna bokstavsbilden för aktuell vecka, men spara den då på "egen" server.




1. "Vinterdrottningen" av Boris Akunin, är den första delen i en serie historiska deckare som utspelar sig i Moskva under slutet av 1800-talet. Den här boken var riktigt bra, men av någon anledning har jag inte fortsatt läsa serien. Kanske borde ta upp den igen ...

2. Jag fortsätter på temat Ryssland och väljer Carl-Johan Vallgren som veckans författare. Boken "Dokument rörande spelaren Rubashov" tar sin början på nyårsnatten år 1900, då en man i Sankt Petersburg spelar bort sin själ till djävulen vilket gör att mannen blir odödlig. Annorlunda minst sagt.

3. a) Veckans första tema får bli världskrigen, eller snarare mellan de båda krigen, för det är då serien om "Maisie Dobbs" (Jacqueline Winspear) utspelar sig. Maisie är privatdetektiv i London och hon kämpar både mot skurkar och en och annan fördom. Det har utkommit tre böcker på svenska, men enligt förlaget kommer tyvärr inte de resterande delarna i serien att översättas. Väldigt trist för det är en mycket underhållande serie.

3. b) Jag har hittills inte haft med en enda riktigt sliskig kärleksroman typ “Harlequin”, men nu har jag så ont om titlar att jag får gräva djupt i sedan länge glömda gömmor. Där hittade jag bl.a. "Kärlekens sång" av Valerie Sherwood. Det är många år sedan jag läste boken (som självklart är del ett i en serie), men jag tror att handlingen utspelar sig under 1600- eller 1700-talet i Västindien. Då tyckte jag att serien var så bra att jag t.o.m. skrev en egen fortsättning (som fritt val på en uppsats i svenska under gymnasiet). Patetiskt!

2 kommentarer:

  1. Klar! Men nu börjar det bli väldigt tufft..

    SvaraRadera
  2. Nu är jag också klar. Det börjar bli en del upprepningar och dåliga böcker nu.

    SvaraRadera