Veckans fulaste bokomslag (v. 2)

Veckans fulaste omslag sitter visserligen på en bok som kom ut redan förra veckan, men det gör den likväl till en nyhet och dessutom en ganska smaklös sådan. Omslaget alltså, boken har jag inte läst och kan inte kommentera. Sophie Kinsella skriver chicklitt och i sin serie Shopaholic har hon nu kommit fram till den sjätte boken, "En mini-shopaholic i mammas fotspår". I Sverige är det Damm förlag som ger ut Kinsella’s romaner och dom har helt snöat in på enkla väldigt trista tvåfärgade omslag (för ex. se nedan).


Omslagen från väster till höger kommer ifrån Sverige, USA, UK och en gemensam engelskspråkig julutgåva.

Personligen gillar jag det blåa amerikanska omslaget bäst, det signalerar den där lite typiska naiviteten som är så karaktäristisk för just chicklitt. I just den där genren ska det synas på utsidan att det är en “sån där” bok. Många förlag ger sina ungdomschicklitt ett fräscht och modernt omslag, men för 30+:arna är det tydligen inte lika lätt …

Eller vad säger ni, kära läsare?

Kommentarer

  1. Personligen gillar jag fula omslag men jag kanske är konstig? =)

    SvaraRadera
  2. Jag gillar det sista, även om det känns som ett omslag för massproduktion och "banalare" läsning så på sätt och vis ger det mig en mer avslappnad känsla, vilket väl är vad jag är ute efter när jag väl läser chick lit, mer vardagligt och livligare.

    Håller med om att den Amerikanska med sina pastellfärger rimmar väl med hur jag föreställer mig ett typiskt omslag inom genren

    SvaraRadera
  3. Jag tycker ingen av versionerna var särskilt ful.. Hehe.

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

"Tidslinjer över världshistorien - Från stenåldern till 2000-talet" av Jane Chisholm

"Vilda djurboken - favoritdjur i svensk natur" av Martin Emtenäs

"Pokalurigt" av Andrea de La Barre de Nanteuil & Lovisa Burfitt