lördag 29 januari 2011

Veckans bokomslag (v. 4)

Denna vecka har jag valt ut två bokomslag på samma tema, nämligen bakgrunder med tonade svartvita fotografier. Antagligen har detta fenomen ett tjusigt namn på ett främmande språk, men den kunskapen besitter inte jag ... i alla fall inte just nu.


Ibland kan det vara snyggt med "monokromata" bilder, men på bokomslag blir det oftast ganska rörigt och blurrigt. Nu är visserligen all text etc. på dessa båda omslag skrivna med vitt, och det motverkar rörigheten en aning. Men bilderna tycker jag fortfarande är svåra att tolka, helst den vänstra där texten täcker hela illustrationen.

Som jämförelse har jag valt två utländska omslag av samma böcker, och med få färger. Det vänstra skulle kanske kunna kallas "monokromatiskt", men tack vare att bilden inte är så detaljerad är det inte så svårt (inte ens för mig) att se vad den föreställer.


Det högra omslaget däremot är ett färgfotografi, men bara med ett fåtal färger. Den inte helt jämna orangea bakgrundsfärgen, författarens namn ton-i-ton, titeln i vitt, teckensnittet, förklädena och krokarna på väggen är i symbios med varandra på ett helt enastående sätt och ger boken ett fräscht utseende. Precis sånt som jag gillar!

Vad gillar ni, kära läsare?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar