söndag 2 januari 2011

"Svärdet och spiran" på TV3

På onsdag den 5 januari kl. 21:00 börjar TV3 visa den fyra avsnitt långa tv-serien "Svärdet och spiran" som bygger på den storsäljande romanen "The Pillars of the Earth" av Ken Follett. Handlingen utspelar sig i England under 1100-talet efter kung Henrys död då oenigheter gällande tronföljden leder till inbördeskrig. Vid klostret i Kingsbridge möter vi bl.a. prior Philip som drömmer om att bygga en stor vacker katedral och byggmästaren Tom som gärna vill hjälpa priorn förverkliga sin dröm.

Vi läste boken i Läsecirkeln för precis två år sedan och jag minns att jag var helt frälst. Har för mig att resten av gänget också tyckte att det var en jättebra bok. Sen jag hörde talas om att den skulle filmas har jag väntat och längtat, och nu äntligen visas den i svensk tv. Lite synd bara att varje avsnitt är drygt två timmar långt, man ska ju ändå upp och jobba dagen efter men jag måste ju självklart kolla varje avsnitt ändå.

Sändningstiderna är som följer:
Avsnitt 1 onsdag 5/1 kl. 21:00
Avsnitt 2 torsdag 6/1 kl. 21:00
Avsnitt 3 onsdag 12/1 kl. 21:00
Avsnitt 4 torsdag 13/1 kl. 21:00

2 kommentarer:

  1. Jag ska ge den här en chans tror jag....

    började ju titta på Desperate konstnärer men stod inte ut med deras gruppspringande....så det blev bara ett avsnitt....

    SvaraRadera
  2. Ja, du måste bara kolla på "Svärdet och spiran". Visserligen kan den inte vara lika bra som boken, men jag har skyhöga förväntningar ...

    "Desperate romantics" låter ju som en historisk version av "Desperate housewives", en serie som jag aldrig tittat på och inte kommer att göra heller. Kanske därför jag inte ens funderade att titta på den “nya” versionen ...

    SvaraRadera