Januari månads deckare

Det utkommer mängder av deckare, thrillers och spänningsromaner varje år. Och vi svenskar verkar vara ett både grymt och blodigt folk eftersom vi älskar att läsa om alla dessa hemskheter. Kanske är det ett arv från vikingarna? Eller kanske är det så att vi, efter att ha läst klart den senaste boken, pustar ut och tänker: tur att det inte händer mig. Vilken orsaken än må vara till att vi läser mycket deckare i detta land, så är det en (oftast) både spännande och underhållande läsning.

Varje månad kommer jag att tipsa om några av alla de deckare, thrillers och spänningsromaner som utkommer den aktuella månaden. Utgivningen från de större förlagen finns givetvis med, men jag har också försökt att hitta böcker från de mindre och lite mer okända. Håll till godo!

Med bara några dagar kvar på det gamla året kom "Förföljd av det förflutna", Nora Roberts senaste spänningsroman. Roberts skriver allt ifrån kärleksromaner och fantasy till spänningslitteratur, men det är nog egentligen det senare hon är bäst på. Den här låter spännande och kan vara en riktig fullträff, men jag tvekar inför sidantalet. Hela 461 sidor. Vad är det som tar sådan tid att beskriva? Eller är det en invecklad historia? Den som läser får se.

En ännu maffigare bok med sina över 500 sidor är "Mr Clarinet" av debutanten Nick Stone. I första boken om privatdetektiven Max Mingus jagar han pedofilen och seriemördaren Solomon Boukman som Mingus en gång hjälpte till att få fast. Nu är Boukman ute ur fängelset och vill naturligtvis hämnas på Mingus. Visst känns storyn igen, men får en uppfräschning av att den utspelar sig på Haiti. Kanske något jag kommer att läsa till sommaren, troligen i hängmattan och med en kall öl i andra handen.

Lillemor Östlin är kanske mest känd för sin självbiografiska roman "Hinsehäxan" där hon öppenhjärtigt berättade om sitt drogmissbruk, sitt liv som kriminell och om de trettio år hon tillbringat bakom fängelsets murar. Nyss utkomna romanen "Skäligen misstänkt för mord" handlar om en bilhandlare som häktas för mordet på en man som hittats misshandlad till döds i ett grustag i Tumba. Polisen tror att det rör sig om en uppgörelse i Stockholms undre värld. En fartfylld och oväntat humoristisk berättelse om människor i samhällets utkant.

I dagarna kom den elfte boken om Damernas Detektivbyrå, "Extra bekvämt på Safariklubben". Denna gång åker Mma Ramotswe och Mma Makutsi på safariläger där det är meningen att dom både ska vila upp sig och lösa ett fall. Men det blir inte riktigt som dom tänkt sig. Som vanligt har damerna flera fall på gång och som vanligt lär nog det mesta ordna upp sig mot slutet. Det är ju därför som böckerna om Damernas Detektivbyrå blivit så populära, både i Sverige men också i övriga världen. Och jag hoppas att mitt exemplar snart finns att hämta på jobbet (dvs. biblioteket). | RECENSION

"Från de döda" av Mark Billingham är den nionde fristående kriminalromanen om Tom Thorne. Den här gången får han titta närmare på ett synnerligen bestialiskt mord som skedde för tio år sedan på en av Londons gangsterbossar. När dennes hustru, som dömdes för mordet, nu får nytagna foton av någon hon tror sig känna igen som sin (kanske inte så döde) make måste fallet öppnas på nytt. Låter visserligen mycket spännande, men troligen ingen bok jag kommer att läsa eftersom jag inte följt serien tidigare.

Ännu en deckare på över 500 sidor är "Furioso" av Carin Bartosch Edström. Handlingen utspelar sig på en ö i Stockholms skärgård där fyra kvinnliga musiker, den s.k. Furiosokvartetten, ska spela in Stenhammars sista stråkkvartett. När en av dem skadar sig i handen överlåter hon sin plats till världsviolinisten Raoul Liebeskind, vilket leder till att maktbalansen inom kvartetten rubbas. Enligt förlaget är detta en klassisk whodunnit i bästa Agatha Christie stil.

En deckare som jag är mycket nyfiken på är "Döden på en blek häst" av Amanda Hellberg. Maja Grå kommer till England för att studera konst i Oxford, men också för att hjälpa polisen i Brighton att lösa mordet på Majas sedan länge försvunna mamma. Maja har dessutom en speciell förmåga, hon kan "se" lite mer än alla andra. Skrämmande hemsökelser, häftig passion och en gäckande mördare är bara något av det som Maja stöter på i sina försök att hitta moderns baneman. Jag gillar böcker med övernaturliga inslag (t.ex. Johan Theorin eller Carlos Ruiz Zafon), men med tanke på att jag är så himla lättskrämd hoppas jag att den här boken inte är för läskig ... | RECENSION

Ännu en roman på omkring 500 sidor är "Dinosauriens fjädrar", en psykologisk thriller av danska författarinnan Sissel-Jo Gazan. Boken har fått mycket publisitet, både i och utanför Danmark och vann t.ex. Danmarks Radios romanpris 2009. Handlingen utspelar sig inom den akademiska världen där en ung biolog precis levererat sin avhandling. Detta är upptakten till en rad oförklarliga händelser, bla. hittas hennes handledare död och senare försvinner plötsligt en studiekamrat. Låter spännande men som vanligt bävar jag inför sidantalet.

Kommentarer

  1. Jag läser Mark Billingham, är inne på bok nr 2. Mest för att jag vann nr 5 eller 6 eller nånting och ville följa serien från början. Den första boken var riktigt bra så jag fortsätter......många intressanta tips du kommer med, min deckarutmaning är iofs full men det brukar bli några till också.......

    SvaraRadera
  2. Väntar med spänning på februaris tips!!!!!! :-)

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

"Fritt fall" av Allan Johansson

"Vilda djurboken - favoritdjur i svensk natur" av Martin Emtenäs

"Alberte och Jakob" av Cora Sandel