Ett historiskt U

En urtrist och jobbig vecka är äntligen till ända och jag känner mig utarbetad, hängig och småförkyld. Vad är då bättre än att avsluta veckan med att lista romaner i den historiska bloggutmaningen. Det är bokstaven U som gäller och nu börjar man kunna skönja ljuset i tunneln ...

Veckans utmaning lyder:

1. Berätta om en historisk roman vars titel börjar på bokstaven U?

2. Nämn en författare vars för- eller efternamn börjar på bokstaven U?

3. Lista slutligen minst två historiska romaner på teman som t.ex. utvandrare, upptäcktsresor, urbefolkningar eller utopier. Det går givetvis också bra att skriva om ett valfritt tema på veckans bokstav.

Vill du delta? Tänk då på att svara på frågorna i din egen blogg och sedan lämna en kommentar här hos mig. Har du ingen egen blogg går det naturligtvis också bra att svara direkt här i kommentarfältet. Använd gärna bokstavsbilden för aktuell vecka, men spara den då på "egen" server.




1. Det blev ingen titel denna veckan. Kan inte minnas att jag ens läst någon historisk roman på denna bokstav. Nåja, sånt är livet ...

2. En författare fick jag dock ihop, nämligen Barry Unsworth, som har skrivit "Döden och gycklarna - en moralitet". Länge sedan jag läste den och med mitt dåliga minne så minns jag inte mycket av den, trots att jag skrivit några rader efter avslutad läsning.

3. a) "Mäktig mans kvinna" av Catharina Ingelman-Sundberg handlar om Olof Skötkonungs dotter Ingegerd som på 1000-talet blev bortgift med furst Jaroslav av Novgorod, nuvarande Kiev i Ukraina.

3. b) I PC Jersild’s "De ondas kloster" har en arkeologisk utgrävning en central plats i handlingen. Genom utgrävningen framkommer bevis för att ett kristet samfund med en aning oortodoxa idéer haft sitt säte i Stockholm under 1200-talet. Intressant, fantasieggande och otäck!

Kommentarer

  1. U är klart, innan nästa bokstav har kommit och allt.

    SvaraRadera
  2. Även jag har lyckats knåpa ihop ett par titlar på U

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

"Fritt fall" av Allan Johansson

"Vilda djurboken - favoritdjur i svensk natur" av Martin Emtenäs

"Alberte och Jakob" av Cora Sandel