Ett historiskt T

I en tid av töväder passar det ju utmärkt att bekanta oss lite närmare med historiska romaner på bokstaven T. Jag har fortfarande en del romaner kvar i lager men de kommande bokstäverna är så att säga restnoterade, i alla fall till viss del, men ännu så länge lyckas jag få ihop en komplett utmaning. Hur går det för dig?

Veckans utmaning lyder:

1. Berätta om en historisk roman vars titel börjar på bokstaven T?

2. Nämn en författare vars för- eller efternamn börjar på bokstaven T?

3. Lista slutligen minst två historiska romaner på teman som t.ex. teater, Toscana, trolleri eller tvillingar. Det går givetvis också bra att skriva om ett valfritt tema på veckans bokstav.

Vill du delta? Tänk då på att svara på frågorna i din egen blogg och sedan lämna en kommentar här hos mig. Har du ingen egen blogg går det naturligtvis också bra att svara direkt här i kommentarfältet. Använd gärna bokstavsbilden för aktuell vecka, men spara den då på "egen" server.




1. En bok jag läste för några år sedan och som verkligen överraskade mig var "Trollkarlens trast" av Martin Davies, en näst intill osannolik berättelse om jakten på en fågel. Båda de parallella handlingarna har just den här jakten som gemensam nämnare, även om den ena sker under James Cooks expedition i Söderhavet år 1774 och den andra i nutidens London. Mycket läsvärd!

2. Tash Aw berättar i "Sidenfabriken" om en bröllopsresa i Malaysia under 1940-talet som slutar med ond bråd död. Det originella med boken är att det är tre olika personer som berättar sin syn på händelsen, vilket inte alltid överensstämmer med de övrigas. Superspännande som en riktig deckare!

3. a) Ytterligare en bok med parallella handlingar är "Att uppfinna sanningen" av Marta Morazzoni där den ena halvan utspelar sig under 1000-talet då en grupp brodöser skapar den kända Bayeuxtapeten. Läsvärd!

3. b) "Stjärneborg" av Alexandra Coelho Ahndoril handlar om Tycho Brahe, den danske vetenskapsmannen som byggde sitt stora observatorium Stjärneborg på den lilla ön Ven i Öresund. Berättelsen är inte bara en fiktiv biografisk roman, utan också en gripande historia om en man som satte vetenskapen framför allt; sin familj, kungen och till och med sitt eget liv.

Kommentarer

  1. Fick nästan ihop full pott på bokstaven T, men är ändå nöjd.

    SvaraRadera
  2. Jag är klar med T. Bäst jag skyndar mig med U, så jag kommer i kapp.

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

"Tidslinjer över världshistorien - Från stenåldern till 2000-talet" av Jane Chisholm

"Vilda djurboken - favoritdjur i svensk natur" av Martin Emtenäs

"Pokalurigt" av Andrea de La Barre de Nanteuil & Lovisa Burfitt