måndag 31 januari 2011

En dag på biblioteket, del 4

- Varför kan jag inte låna den här boken? säger Sjabbiga Tanten.
Jag ber om hennes lånekort och ser i datorn att kortets giltighetstid gått ut. Meddelar detta och säger att hon bara behöver visa legitimation för att förnya kortet.
- Behöver jag inget nytt kort? Sjabbiga Tanten låter besviken.
- Nej, svarar jag. Du kan använda samma kort nu när jag ändrat årtalet.
För säkerhets skull frågar jag även om adressen och telefonnumret stämmer. Naturligtvis gör det inte det och Sjabbiga Tanten hävdar att hon minsann flyttade för flera år sedan. Jag förklarar för henne att det är hon själv som måste uppdatera sina uppgifter hos oss, och att vi inte får den informationen automatiskt varje gång någon flyttar.
- Hur länge gäller kortet nu då? suckar Sjabbiga Tanten.
- Till och med 31 december 2015.
- Bara fem år?! Mitt gamla kort har ju gällt från när jag skaffade det ... Och det var länge sedan.
- Alla nya lånekort gäller till 2035, inflikar min kollega.
Sjabbiga Tanten spärrar förvånat upp ögonen och utbrister:
- Varför får inte jag det också?!
- Ehhh, säger jag. Jag brukar bara förnya med fem år i taget.
- Är det en regel ni har?
- Nej, det är det inte, men jag har av erfarenhet sett att många uppgifter hinner ändras på fem år.
Sjabbiga Tanten är tyvärr inte lika övertygad och känner sig fortfarande lite diskriminerad för att hennes lånekort BARA gäller i 5 år och inte i 25. Jag erbjuder mig att ändra årtalet, men hon tvekar och säger tillslut lite förnärmat:
- Nåja, du vet väl bäst. Du jobbar ju ändå här ...

Jo tack, det behöver du inte påminna mig om. Men det var ändå lite skönt med ett erkännande för en gångs skull.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar