"Vresiga Grävlings jul" av Paul Bright & Jane Chapman

ISBN 978-91-85787-75-3 | Turbine, 2010 | 25 sidor

Snart är det jul och alla är förväntansfulla - alla utom Vresiga Grävling. "TRAMS!" ropar han. "Jag ska sova tills det blir vår och om någon väcker mig så kommer jag bli VÄLDIGT vresig!" Men under tiden som Vresiga Grävling försöker somna får han tre besökare som knackar på dörren ... och en nödsituation dyker upp. Kommer Vresiga Grävling lära av sina misstag innan det är försent?

"Jag är väldigt förtjust i bilderböcker som handlar om djur, gärna katter eller andra söta små lurviga varelser, och om böckerna sedan också handlar om julen blir jag ännu mer förtjust. Jag skulle nämligen gärna fira jul året runt om jag bara fick. Vresiga Grävling påminner dessutom mycket om min stora fluffiga perserkatt, dom har samma härligt vresiga humör. Illustrationerna är helt fantastiska och för att sagan inte bara ska ta 5 minuter att läsa drömmer jag mig bort en stund vid varje siduppslag. Och det är hur lätt som helst, med alla små detaljer som man kan spinna vidare på och berätta egna små historier omkring. Det här är en typisk saga med ett lyckligt slut, men vem vill inte ha det såhär i juletid."

[BBBB]

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

"Fritt fall" av Allan Johansson

"Vilda djurboken - favoritdjur i svensk natur" av Martin Emtenäs

"Alberte och Jakob" av Cora Sandel