fredag 17 december 2010

"Sju sorters julkakor" av Cecilia Vikbladh

ISBN 978-91-534-3437-5 | Ica förlaget, 2010 | 126 sidor


Doften av hembakat får oss att må bra och sprider julstämning i hela huset. I juletid låter vi kakorna dofta kryddigt gott av kanel, ingefära, nejlika, kardemumma, stjärnanis och saffran. En riktigt läcker chokladkaka hör också julen till.

I Sju sorters julkakor frestar såväl alla de klassiska julkakorna som mer moderna varianter av våra favoriter. Cecilia Vikbladh har också hämtat inspiration från andra länder och bjuder bland annat på den italienska konfektkakan panforte och amerikansk cheesecake med ett berg av vackra, blänkande granatäppelkärnor.

"Trots att både min far och farfar arbetat som konditor en gång i tiden har jag inte alls ärvt någon talang för bakning, inte ens en liten gnutta. Redan i tredje klass bakade jag svarta pepparkakor och "mar-drömmar" till mina klasskamraters stora förtjusning, men trots detta har jag inte blivit avskräckt utan försöker så gott jag kan när tillfälle ges eller när andan faller på.

Att baka lussekatter, fruktkaka och småkakor till julen är en trevlig tradition och något som jag bara inte kan vara utan, men ibland behöver man ha lite ny inspiration. Vad sägs t.ex. om "Julkaka med Amaretto och snöglasyr" (s.24) eller kanske "Körsbärs- och mandelkaka med chokladtopping" (s.94). Smarrigt värre. Fördelen med de här recepten är att de är förhållandevis enkla även om det ibland kräver både en hel del ingredienser och skicklighet. Jag kommer garanterat att göra "Saffransbullar med mandelmassa och apelsin" (s.11) till min nya jultradition!"


[BBBB]

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar