Några av vårens historiska romaner ...

Trots att det ges ut mängder av skönlitteratur på svenska varje år är förvånansvärt få historiska romaner. Vad är det egentligen som vi svenskar har emot denna genre? På engelska däremot bokstavligen kryllar det av böcker från alla möjliga tänkbara tidsperioder. Varför undrar jag då? Kan det vara så att världens engelskspråkiga befolkning har ett större intresse av sin historia än vad svenskar har? Eller beror det på att det faktiskt finns en massa fler miljoner personer som talar engelska än svenska? Om det nu är så enkelt kanske vi i Sverige får vara glada över de 97 historiska romaner som gavs ut under 2010 (enligt en väldigt enkel sökning på bokus.com med sökkriterierna: historisk skönlitteratur, svenska, 2010).

Under våren kommer flera nya delar i olika historiska serier. Först ut i januari är "Det brinnande riket", den femte boken i Bernard Cornwell's berättelse om 800-talets England. De tidigare delarna heter "Det sista kungadömet", "Den vite ryttaren", "Nordens herrar" och "Svärdsång". Jag har ännu inte gett mig på dessa böcker men av det jag har hört av låntagare är att de är välskrivna och oerhört spännande. Så jag kanske måste läsa dom nån gång i framtiden ...

I mars släpps den fjärde delen, "Silvrets rike", i Conn Iggulden's serie Erövraren om Djingis Khan. De tidigare delarna heter "Stäppens krigare", "Bågens mästare" och "Bergens väktare". Har läst tre fjärdedelar av Igguldens första serie Kejsaren som handlar om Julius Caesar, men jag var inte direkt imponerad. Den tredje boken var sådär lagom tråkig och jag orkade inte ta tag i läsandet av den fjärde, inte ens som ljudbok fungerade det något vidare.

Den 29 mars är det världspremiär (med samtidig publisering över hela världen) för den sjätte och definitivt (?) sista delen, "De målade grottornas land", i Jean M Auel's serie Grottbjörnens folk om cromagnonkvinnan Ayla. De tidigare delarna heter "Grottbjörnens folk" (som gavs ut på svenska första gången redan 1981), "Hästarnas dal", "Mammutjägarna", "Stäppvandringen" och "Nionde grottan". Måste erkänna att jag faktiskt har försökt att läsa den här mycket omtalade och då det begav sig populära serien, men jag står bara inte ut. Sorry alla fans!

I april är det dags för fjärde delen i Silverörnserien. Denna bok heter "Upproret" och Simon Scarrow låter oss än en gång följa de båda romarna och centurionerna Cato och Macro. De tidigare böckerna är "Legionären", "Erövringen" och "Jakten". Men "Upproret" är egentligen den femte boken som ges ut på svenska, eftersom förlaget valde att börja med den åttonde boken i serien, "Centurion". Jag hade den hemma ett tag, den låg bredvid sängen och samlade damm, men jag fick aldrig läst mer än knappa 100 sidor. Alldeles för seg för min smak, jag som annars brukar sluka den här typen av böcker.

"Fatimas hand" av Ildefonso Falcones, en maffig tegelsten på över 900 sidor, utkommer i början av april. Hans debutroman "Katedralen vid havet" blev mycket populär då den kom 2008. Den nya boken utpelar sig även den i Spanien men 200 år senare. Enligt förlaget är det en "storslagen historisk äventyrsroman om kärlek och hat, om förlorade illusioner och kampen för ett värdigt liv". Visst låter det spännande, men jag måste nog börja med den första boken så att jag liksom kommer i fas ...

De franska systrarna, Liliane Korb och Laurence Lefèvre, som skriver under pseudonymen Claude Izner utkommer i april med ett nytt Victor Legris mysterium på svenska. "Mysteriet på Père-Lachaise" är den andra delen i serien om bokhandlaren Victor Legris som löser mordgåtor i 1890-talets Paris. Den första delen heter "Mordet i Eiffeltornet" (recension) och för alla oss som gillar dessa böcker kan jag med gläde meddela att det just nu finns inte mindre än nio stycken på originalspråket franska. Hoppas bara att det svenska förlaget väljer att översätta alla ...

Efter romanerna "På väg till en vän" och "Förra sommaren" kommer nu norrmannen Niels Fredrik Dahl's nya bok "Herre". Bokens huvudperson är en annan norsk författare, Bernhard Herre, som fick sitt stora genombrott först efter sin våldsamma död i skogarna norr om Oslo en dag år 1849, endast 36 år gammal. Jag känner tyvärr inte till någon av författarna, men den här boken verkar lovande.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

"Fritt fall" av Allan Johansson

"Vilda djurboken - favoritdjur i svensk natur" av Martin Emtenäs

"Alberte och Jakob" av Cora Sandel