"Lowcarb-guiden: vägen till ett smalare och sundare liv" av Gun-Marie Nachtnebel

ISBN 978-91-534-3475-7 | Ica förlaget, 2010 | 127 sidor

Att kunna äta gott och samtidigt må bra - visst låter det som en önskedröm men med hjälp av Lowcarbguiden kan du utan att behöva göra särskilt stora avsteg från "vanlig" kost, motverka hjärt- och kärlsjukdomar, högt blodtryck och bukfetma och dessutom bli av med eventuella extrakilon. Lowcarbguiden beskriver vikten av att äta långsamma och färre kolhydrater samt att vara medveten om hur olika fetter fungerar, och reder ut många olika begrepp inom området kost och näring. Boken innehåller dessutom en mängd läckra recept för frukost, lunch, mellanmål och middag. Vart och ett är näringsberäknat och du kan enkelt ta reda på hur mycket energi du har fått i dig under dagen.

"Då jag tyckte bra om författarens förra bok, "Smörstekt" (Bilda förlag, 2008), blev jag ju givetvis nyfiken på den här. Om inte annat så för den otroligt stilfulla och inbjudande omslagsbilden som kan göra vilken militant köttätare som helst sugen på kaninmat. Dock blev jag lite besviken, inte för att boken eller recepten i sig är dåliga på något sätt utan mest för att det inte alls var vad jag hade förväntat mig."

[BBB]

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

"Tidslinjer över världshistorien - Från stenåldern till 2000-talet" av Jane Chisholm

"Vilda djurboken - favoritdjur i svensk natur" av Martin Emtenäs

"Pokalurigt" av Andrea de La Barre de Nanteuil & Lovisa Burfitt