Ett historiskt R

Första söndagen i advent och den artonde utmaningen är här. Förra veckans hemska bokstav kanske avskräckte någon, men det går förhoppningsvis mycket bättre denna veckan. Och skulle det inte göra det så är det ju inte hela världen heller ...

Veckans utmaning lyder:

1. Berätta om en historisk roman vars titel börjar på bokstaven R?

2. Nämn en författare vars för- eller efternamn börjar på bokstaven R?

3. Lista slutligen minst två historiska romaner på teman som t.ex. romarriket, Ryssland, renässansen eller resor. Det går givetvis också bra att skriva om ett valfritt tema på veckans bokstav.

Vill du delta? Tänk då på att svara på frågorna i din egen blogg och sedan lämna en kommentar här hos mig. Har du ingen egen blogg går det naturligtvis också bra att svara direkt här i kommentarfältet. Använd gärna bokstavsbilden för aktuell vecka, men spara den då på "egen" server.




1. En bok jag egentligen inte var så förtjust i var "Rembrandt till sin dotter" av Per Agne Erkelius, men eftersom böckerna börjar tryta på allvar nu och att det var den enda historiska romanen på veckans bokstav så fick den ändå vara med.

2. Roger Blomberg har skrivit släktromanen "Bössan på axeln spaden i jorden" som handlar om hans förfäder och deras liv vid Vänerns södra strand under 150 år. Inte ett fulländat skönlitterärt verk på många sätt, men intressant ur ett mer kunskapsinhämtande sammanhang. Kanske också mer intressant för mig än för gemene man eftersom jag också har anfäder i dessa trakter.

3. a) På temat religion tipsar jag denna vecka om romanen "Birgitta och Katarina" av Alexandra Coelho Ahndoril. Den handlar om den heliga Birgittas liv och hennes relation till dottern Katarina. En oerhört fängslande bok.

3. b) Den brittiska författarinnan Barbara Erskine har skrivit flera historiska romaner på temat reinkarnation. Tyvärr har bara tre böcker översatts till svenska, och de är "Matilda" (1987), "Skuggornas rike" (1990) och "Röster ur det förflutna" (1997). Jag läste dom ungefär när dom kom ut och jag minns att jag då tyckte oerhört mycket om dom, vilket jag kanske inte skulle göra i dagsläget. Men man kan ju alltid hoppas.

Kommentarer

  1. Mina bidrag för den här veckans bokstav R. Trodde att det skulle vara lättare än det visade sig vara.

    SvaraRadera
  2. Nu har jag äntligen skrivit om bokstaven R.

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

"Tidslinjer över världshistorien - Från stenåldern till 2000-talet" av Jane Chisholm

"Vilda djurboken - favoritdjur i svensk natur" av Martin Emtenäs

"Pokalurigt" av Andrea de La Barre de Nanteuil & Lovisa Burfitt